Arnaldur Indridason - Grafteken
-
Arnaldur Indridason - Grafteken
Net als zijn andere boeken is Grafteken een juweeltje onder de thrillers.
Lees de recensie, zie http://www.thrillers-leestafel.info/arnaldur-indridason
Joanazinha
Lees de recensie, zie http://www.thrillers-leestafel.info/arnaldur-indridason
Joanazinha
Re: Arnaldur Indridason - Grafteken
O, ik ben benieuwd naar de recensie. Ik ben dol op deze schrijver.
Vind jij het achternamen-systeem in Ijsland ook zo leuk Joanazinha? Voor degenen die er niet mee bekend zijn: In Ijsland heeft men geen echte achternamen. Je achternaam is afhankelijk van de naam van je vader en je geslacht. Mannen heten naar de voornaam van hun vader + de toevoeging "son" (zoon). Vrouwen heten eveneens naar de voornaam van hun vader + de toevoeging "dottir" (dochter). Mensen staan er onder hun voornaam in het telefoonboek.
Voorbeeldje: Mijn vader heet voluit Johannes. Dus ik zou op zijn Ijslands Annemarie Johannesdottir heten.
Om een gevatte opmerking van Marjo voor te zijn
: Als de vader niet bekend is wordt de achternaam van het kind naar de moeder genoemd.
Tja, het is erg maar ik ben een echt feitjes-mens.
Hoe heten jullie op z'n Ijslands?
Vind jij het achternamen-systeem in Ijsland ook zo leuk Joanazinha? Voor degenen die er niet mee bekend zijn: In Ijsland heeft men geen echte achternamen. Je achternaam is afhankelijk van de naam van je vader en je geslacht. Mannen heten naar de voornaam van hun vader + de toevoeging "son" (zoon). Vrouwen heten eveneens naar de voornaam van hun vader + de toevoeging "dottir" (dochter). Mensen staan er onder hun voornaam in het telefoonboek.
Voorbeeldje: Mijn vader heet voluit Johannes. Dus ik zou op zijn Ijslands Annemarie Johannesdottir heten.
Om een gevatte opmerking van Marjo voor te zijn

Tja, het is erg maar ik ben een echt feitjes-mens.
Hoe heten jullie op z'n Ijslands?
-
Ik zou Janneke Arnoldusdottir heten in IJsland.
Ik vond Grafteken een erg goed boek, zeker een aanrader!
Joanazinha
Ik vond Grafteken een erg goed boek, zeker een aanrader!
Joanazinha
Ik zet het op mijn verlanglijstje. Misschien heeft de bieb het boek ook wel....
......na enig speurwerk blijkt de bieb het nog niet te hebben. Ik moet nog even geduld hebben dus. De andere boeken van Indridason hebben ze wel dus het komt goed.
......na enig speurwerk blijkt de bieb het nog niet te hebben. Ik moet nog even geduld hebben dus. De andere boeken van Indridason hebben ze wel dus het komt goed.
Ik zou Dettie Willemdottir heten. Maar hoe zit dat dan? Je hebt hier allemaal vaders die bijv. Jan heten. Die zonen heten dan allemaal Janson en dochters Jandottir? Is het nog wel uit elkaar te houden? Voornamen variëren veel minder dan de achternamen bij ons (denk ik)
Dettie
die moe is en morgen het verslag plaatst, sorry
Dettie
die moe is en morgen het verslag plaatst, sorry
In Nederland heb je natuurlijk ook veel achternamen die ook aan dit principe doen denken: Jansen, Derksen, Pietersen etc. Dat zijn ook verbasteringen van bijvoorbeeld Janzoon, Derkzoon.
Die achternamen zijn gewoonweg niet zo belangrijk in Ijsland. Men kent je gewoon bij voornaam. Het land heeft een grote oppervlakte en maar weinig inwoners. Volgens wikipedia waren dat er in 2009: 306.694.
Hier heb je natuurlijk ook mensen die bijvoorbeeld allemaal Jan Jansen heten. Om ze uit elkaar te houden kijk je naar dingen als woonplaats, familie etc. Dat zal daar dan ook wel zo gaan.
Die achternamen zijn gewoonweg niet zo belangrijk in Ijsland. Men kent je gewoon bij voornaam. Het land heeft een grote oppervlakte en maar weinig inwoners. Volgens wikipedia waren dat er in 2009: 306.694.
Hier heb je natuurlijk ook mensen die bijvoorbeeld allemaal Jan Jansen heten. Om ze uit elkaar te houden kijk je naar dingen als woonplaats, familie etc. Dat zal daar dan ook wel zo gaan.
De recensie staat op de site. Jullie kunnen het altijd zo smeuïg brengen dat ik bijna aan de spannende boeken zou beginnen.
Gelukkig bijna... zou niet weten hoe ik die er ook nog bij moest proppen op de hoge nog-te-lezen stapel en lijst.
Dettie
Gelukkig bijna... zou niet weten hoe ik die er ook nog bij moest proppen op de hoge nog-te-lezen stapel en lijst.
Dettie
Ik zou wel eens willen dat ik niet zo'n alleseter was..