Johan Theorin - Schemeruur (samenleesboek okt/november 2011)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Johan Theorin - Schemeruur (samenleesboek okt/november 2011)

Bericht door Dettie »

Schemeruur
Johan Theorin

Op een mistige dag aan het eind van de zomer verdwijnt op het Zweedse eiland Öland een zesjarig jongetje. Familie, politie en vrijwilligers zoeken dagenlang vergeefs het hele eiland af.
Twintig jaar later krijgt zijn moeder, Julia, een telefoontje van haar vader, die na zijn pensionering op Öland is blijven wonen. Er is bij hem een pakje bezorgd met daarin een kinderschoen. Julia keert met tegenzin terug naar het eiland waar ze weer wordt geconfronteerd met het drama van de verdwijning van haar zoontje.

ISBN 9789044511536 Paperback 412 pagina's | Uitgeverij De Geus | mei 2008
Vertaald door Corry van Bree
Joanazinha

Re: Johan Theorin - Schemeruur (samenleesboek okt/november 2

Bericht door Joanazinha »

Mooi, dat wordt weer een reservering bij de bieb :) .
Over bieb gesproken: die bij ons in de wijk wordt wegbezuinigd. :cry: Volgend jaar gaat hij sluiten als er geen ander besluit wordt genomen door de gemeenteraad. Zou erg jammer zijn; ik fiets er nu zo naar toe. Een andere bieb is toch weer een stukkie verder weg.
Marjo

Bericht door Marjo »

Overal in den lande slaat die bezuiniging toe. Ook hier in de stad verdwijnen een paar filialen. Wat zeggen ze als goedmakertje? As je slecht ter been bent of om andere dringende redenen niet naar de bieb kunt, dan komt de bieb naar je toe...
Maar dan is er geen sprake meer van eens lekker rustig neuzen, dan kiest iemand de boeken voor jou.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Marjo schreef:dan kiest iemand de boeken voor jou.
Nee toch? Is dat zo? Wat erg.
Je kunt geen boeken resereveren? Of kan dat niet met zo'n de-bieb-komt-naar-je-toe service?

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Natuurlijk kan je wel boeken 'aanvragen', maar hoe weet je nu als je niet naar de bieb gaat welke boeken je zou willen lezen. Let wel, dit gaat meestal over oudere mensen die de bieb om de hoek nog wel bezoeken, maar die drukke hoofdbieb in de stad niet. De drempel is hoger om te gaan, dus dan maar niet.
Ik heb wel eens zo'n bezorgdienst gezien. Ze nemen een stuk of zes boeken mee, die in de categorieën vallen waarvan de cliënt heeft aangegeven graag van te lezen, maar dat weet je ook wel: die categorieën zijn zo vaag. En dan komen ze om de drie weken, zit je daar met boeken die je misschien zelf nooit gekozen zou hebben. Daar kunnen meevallers tussen zitten natuurlijk, maar over het algemeen valt het tegen.
Misschien ben ik te negatief, zijn er ook tevreden klanten, maar dit is mijn ervaring.

Geen idee overigens of deze dienst ook komt als je eigenlijk nog goed ter been bent?
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ik heb ook geen idee hoe het werkt en via de bibliotheeksite word ik ook niet veel wijzer. Ik zie wel de biebbus, die langs bejaardenhuizen e.d. gaat. (Daar heb jij het niet over begrijp ik) In de biebbus is toch wel een flinke keuze zo te zien.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

De dienst die ik ken bestaat uit een oudere dame met een boodschappenkarretje, waarin echt niet zoveel boeken passen.
Anyrock

Bericht door Anyrock »

Wij hebben tegenwoordig een zogeheten plug in bieb. Nog geen 5% van de boeken die eerder in het filiaal stonden. Wel veel vaker open want in een verzorgingstehuis gevestigd. Geen kinderboeken, alleen gewilde romans etc. Kan ik het daar niet vinden dan fiets ik inderdaad nog een paar km verderop, naar de hoofdvestiging. In ons eigen dorp komt alleen zo'n bus met helemaal bijna niets.

Hoe kiezen jullie boeken? Ik wil snuffelen, een boek uit de kast nemen, stukje lezen, eraan ruiken. Alles vooraf reserveren is nix voor mij, behalve voor de leestafelboeken natuurlijk, want ik weet doorgaans helemaal vooraf niet wat ik wil.
Marjo

Bericht door Marjo »

Precies, dat wil ik ook: snuffelen. Boeken pakken, en bekijken.
Joanazinha

Ik wil ook kijken, snuffelen, een boek in handen pakken en weer weg kunnen zetten. Voor mij is een bieb een paar km. nog niet zo'n ramp, maar in onze wijk zitten behoorlijk veel aanleunwoningen en serviceflats. Ook het wijkcentrum wordt wegbezuinigd. Waar moeten al die mensen dan naar toe?
Nee, ik ben niet zo blij met 'onze' regering die het heeft over 'mensen in hun kracht zetten'. Dan moet je wel mobiel zijn, werk hebben en niet van anderen afhankelijk zijn.....
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Wie dit boek leest komt telkens het woord "alvaret" tegen. Dat heb ik maar eens even opgezocht. Op deze pagina staat het uitgelegd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stora_Alvaret

En nu ga ik weer heerlijk verder lezen :D
Marjo

Bericht door Marjo »

Mooi, weten we dat alvast.
Ik moest vandaag ook een woord opzoeken: henotheist- Kent iemand het?
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Marjo schreef: henotheist- Kent iemand het?
nee, nooit van gehoord. vertel, vertel wat is het?

dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Daar had ik ook nog nooit van gehoord. Natuurlijk heb ik het gelijk opgezocht want ik ben een nieuwsgierig mens.
Marjo

Bericht door Marjo »

Iemand die zelf in een enkele god gelooft, maar best wil accepteren dat er nog andere goden zijn.
Vreemd dat er een woord voor is trouwens.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Na alle omzwervingen over bibliotheken en vreemde woorden terug naar het boek. Ik heb het inmiddels met veel plezier gelezen.

Mijn verslag staat hier: http://www.thrillers-leestafel.info/johan-theorin
Anyrock

Bericht door Anyrock »

Ik kan m morgen ophalen in de plugin.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Leuk. Veel leesplezier gewenst Anyrock. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.
Joanazinha

Ik heb hem nog steeds niet in huis; wel gereserveerd bij de bieb.
Anyrock

Bericht door Anyrock »

Mmm. Ben nu op pagina 67 maar wat is dit boek ontzettend traag. Ik hoop niet dat dat zo blijft.
Anyrock

Bericht door Anyrock »

En uit. Het werd verderop wat minder traag, maar t is niet mijn type boek. Wel een typisch Scandinavisch boek. Heb al meer gemerkt dat de vertaalde zinnen uit Noors en Zweeds anders lopen dan verwacht. Daardoor leest het een beetje moeizaam. En een Bijbeltekst vertalen is helemaal stom. Die moet je gewoon in de Bijbelvertaling van 1951 opzoeken. Nu staat er iets heel anders dan er staat. Algemene indruk: als ik het boek niet had gelezen, had ik het niet gemist. Gelukkig zijn er heel veel liefhebbers van Scandinavische thrillers die dit boek ongetwijfeld wel met plezier lezen. Ben benieuwd naar het volgende spannende samenleesboek.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

@Anyrock: grappig hoe meningen kunnen verschillen. Ik vind het boek helemaal niet traag. Het verhaal blijft naar mijn mening continue in beweging. Dat van die Bijbelvertaling is mij niet opgevallen. Daar heb ik niet zoveel verstand van. Maar ik ben het helemaal met je eens dat de vertaalster dat gewoon rechtstreeks uit de bijbel had moeten citeren.
Anyrock

Bericht door Anyrock »

De bijbelvertaling is uit de nieuwste bijbelvertaling van een paar jar terug. Het is niet logisch dat Gerlof die uit zijn hoofd weet, wel de vorige. Maar inderdaad, dat valt mij op dan.
En hiervoor had ik een paar 'snelle' boeken gelezen, dat maakt ook uit. Maar in het algemeen ben ik niet heel gecharmeerd van scandinavische thrillers.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Nu begrijp ik het: Het is de verkeerde bijbelvertaling. Dat heeft de vertaalster zich waarschijnlijk niet beseft. Maar je hebt gelijk: slordig.
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik zocht in mijn eigen kast naar iets heel anders, en ineens zie ik dit boek staan!! Ik weet niet eens wat ik in huis heb...
Plaats reactie