Minette Walters: Verwarde geesten

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Gesloten
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Minette Walters: Verwarde geesten

Bericht door Dettie »

Voor wie Minette Walters kent: smullen maar!
En wie haar niet kent, gauw kennismaken!!

Een literaire misdaadroman volgens de voorkant.
In 1970 werd de twintigjarige, verstandelijk gehandicapte Harold Stamp veroordeeld voor de moord op zijn grootmoeder Grace Jefferies. De veroordeling was vooral gebaseerd op de later ingetrokken bekentenis van de verdachte.
Dertig jaar later wil Jonathan Hughes deze juridische dwaling rechtzetten, om persoonlijke redenen, om er misschien een boek van te maken, en om Harold Stamps naam te zuiveren. Dit leidt een hernieuwde speurtocht in, want wie heeft de moord dan op zijn geweten, als Harold de dader niet was?

Ik had negatieve recensies gelezen over dit boek, en het viel me dus 100% mee! Ik kon het haast niet wegleggen. Het boek bevat ook e-mails, die dienden als adempauze.
Gewoon een lekker Waltersboek!!

http://www.thrillers-leestafel.info/minette-walters

Marjo
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Marjo, waarom zijn de verhalen van Minette Walters voor jou zo speciaal?
Als ik tegenwoordig al niet-literaire boeken lees zijn het altijd griezelverhalen, hoewel daar ook weer literaire tussen zitten zoals Edgar Allen Poe en H.P. Lovecraft.

rotor
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Hé iemand die Lovecraft kent!! Laat ik nu toevallig het boek dat ik van hem heb weer eens uit de kast gepakt hebben. In de bieb is er al niets meer te vinden van Lovecraft...
Minette Walters verrast me iedere keer weer met haar boeken, iedere keer anders. Wel altijd erg spannend, een boeiend verhaal, dat me van het begin tot het eind in haar ban houdt.
Of ze speciaal is weet ik niet, maar ze heeft me nog nooit teleur gesteld.

Marjo
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Hallo Marjo, sterker nog, ik heb alles van Lovecraft in mijn boekenkast staan. Dat zijn drie dikke bundels, inclusief het schitterende, belangwekkende essay over de geschiedenis van de gotic novel.
Ik heb tot nog toe een aantal verhalen van hem gelezen. Soms heel eng, heel mysterieus met een nadruk op atmosfeer in plaats van plot-ontwikkeling. Hij tast echt de grenzen van het werkelijke af, iets dat mij mateloos interesseert.
Dat is trouwens wel triest dat er bij jou in de bib niks meer van te vinden is! In de Volkskrant stond een heel artikel over een allarmerende verschraling van het bib-aanbod. Ik merk dat zelf ook, veel schrijvers ontbreken gewoon bij de engelse romans. En ik ben niet happy over het feit dat pulp en wereldliteratuur naast elkaar staan, dat vertroebelt de zaak.
Welke bib is dat? De omnibussen waar het over heb zijn trouwens volgens mij gewoon te bestellen.
En over Minette Walters. Maakt zij gebruik van een inspecteur of een duo, zoals meerdere detective/thriller schrijvers te werk gaan?
Ik ben toch benieuwd waarom zij zich voor jou zou onderscheidt!

rotor
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Alle boeken van Walters staan op zichzelf. Ik houd niet van zo'n serie met steeds dezelfde figuur. Waarbij je dan eigenlijk de lijn van het persoonlijke verhaal moet onthouden wil je het kunnen volgen..(uitzondering is hiet Elisabeth George).
Misschien is dat het knappe van Walters wel: ieder boek is heel anders. Ik wil niet eens zo ver gaan dat ze zich onderscheidt van anderen, want zo heel veel anderen ken ik niet eens. Maar haar heb ik ooit ontdekt, en ze heeft me nog nooit teleurgesteld.

Marjo
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Lovecraft: ik ben hem weer aan het herlezen. Ik heb een klein bundeltje zelf, vandaar dat ik in de bieb (Tilburg) keek, maar niets dus. Nu was ik dit weekend in Calais en daar stond een dikke bundel, Engelstalig, maar helaas, geen geld bij me...

Marjo
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Hallo Marjo,
Ik blijf aanhouden, omdat ik graag wil weten op wat voor manier ze te werk gaat. Zijn er bv veel beschrijvingen van de moord te vinden of juist niet? Zitten er horror elementen in of sluit het juist meer aan bij de detective verhalen of zijn het juist weer moderne politieverhalen? Wordt de moordenaar op de voet gevolgd, of kruipt Walters juist in het hoofd van de politie-onderzoekers?
Het is trouwens nu weer de tijd, nu we weer richting donkere dagen voor kerst gaan om Lovecraft te lezen.

rotor
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

In Verwarde geesten (en andere, maar niet allemaal,) is Walters de verteller, en wisselt van perspectief. Er is niet echt een politie-inspecteur, alleen op de achtergrond. De personages van de verschillende hoofdstukken zijn een antropoloog, een gemeenteraadslid, een bareigenaar, diens ex, en nog meer.
Ze is zeker niet uit op het schokken van de lezer, ze vertelt sec wat er gebeurd is. Geen horror!! Gewoon een roman, maar dan over een moord en wat er daarna gebeurd is. Over het onrecht dat de vermeende dader is aangedaan. Ik kan er geen naam aan geven, wat voor soort boek, ik zou toch zeggen: lees zelf maar!

Marjo
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Bedankt voor alle informatie. Misschien lees ik Walters als een tussendoortje binnenkort. Dan laat ik je nog weten wat ik er van vond. En ook een boek van Daphne du Maurier.

rotor
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Hè.hè, hij is tevreden...ik opende dit item echt met de gedachte "o jee, meer vragen!!!"
Niet dat ik het erg vind hoor, het ordent ook bij mij de gedachten over een boek. Door een boek te bespreken onthoud je alles veel beter, en bovendien word je gedwongen een goed beeld te vormen.
Tot een volgende keer dus maar!

Marjo
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Marjo, ik heb dit boek niet in het archief geplaatst.
Het verslag is vrij kort, ik krijg dan een enorme balk met de titel Leestafel boekenarchief literatuur en daaronder een klein vlakje met je verslag. Dat ziet er heel raar uit. Ik kan die balk niet veranderen.
Het is net of je liever hebt dat ze de balk lezen dan het verslag!

Ik heb het verslag dus hier in het eerste bericht gezet.

Bernadet
Marjo

Bericht door Marjo »

Misschien is het nu wel goed?

Lees: http://www.thrillers-leestafel.info/minette-walters/
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Dit item is gesloten omdat er nu twee items over dit boek blijken te zijn.

Je kunt hier verder reageren of dicusiëren over dit boek

http://oscar.messageboard.nl/7067/viewtopic.php?t=7101

Dettie
Gesloten