Aleksander Hemon: De Pronek-fantasieën

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo

Aleksander Hemon: De Pronek-fantasieën

Bericht door Marjo »

Een Bosniër verlaat zijn land al voor de oorlog begint, maar besluit wel er niet naar terug te keren. Hij probeert een bestaan op te bouwen in Chicago.

De Pronek-fantasieën
Volgens de uitgever:
In deze hilarische roman beschrijft Hemon de lotgevallen van Josef Pronek, die, net als Hemon zelf, in Sarajevo is geboren en in Amerika bleef nadat hij op de televisie de oorlog uit zag breken in zijn vaderland. Met weemoed beschrijft Hemon de avonturen van deze migrant op zoek naar een eigen plek in zijn nieuwe omgeving. Op onnavolgbare wijze laat hij het verhaal heen en weer springen tussen verschillende tijden en plaatsen, om de ogenschijnlijk losse verhaallijnen uiteindelijk samen te laten vloeien in een oorverdovend slot.

Mijn mening:
Ik heb niet veel hilarische momenten gevonden, het is een taai boek, maar toch lees je door, omdat je wilt weten wat die Pronek nog meer meemaakt. Het is het verhaal van een arme immigrant, die alles op alles zet om aan de kost te komen. De eigenaar van een detectivebureau zegt” ik geef je een kans, tenslotte zijn de meeste Amerikanen arm en berooid ons land binnen gekomen,”.
Natuurlijk loopt hij tegen cultuurverschillen op. Hij heeft taalproblemen, en voelt zich niet echt thuis in dit vreemde land.
We krijgen in aparte hoofdstukken ook het verhaal van Proneks jeugd, in Bosnië en een avontuur in de Oekraïne. Het laatste hoofdstuk kon ik helemaal niet plaatsen.Heel vreemd toevoegsel..

Een recensie zegt het volgende:
Een autobiografische terugblik op het Joegoslavische platteland onder Tito wordt gevolgd door een Monty Python-achtige levensbeschrijving van een fictieve Joegoslaaf, en door de jeugdherinneringen van een eenzame jongen die denkt dat zijn vader een spion is. Een ultrakort verhaal verbindt een accordeon uit het bezit van de familie Hemon met de moord op aartshertog Franz Ferdinand in 1914. En behalve over een vrouw tijdens het beleg van Sarajevo lezen we over een hulpeloze Bosnische immigrant in Amerika.

Marjo

Lees de recensie, klik http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/2000/04/28/Vp/bk2.html
Plaats reactie