Lyndsay Faye: De goden van Gotham
Lyndsay Faye: De goden van Gotham
De titel intrigeert: Gotham staat voor New York, maar wie zijn die goden? Wordt er de politie mee bedoeld? Of alleen Timothy en zijn helpers?
Als je vanuit een Bijbels standpunt stelt dat God wikt en beschikt, betekent het dan dat je eigenlijk niet zou mogen ingrijpen als arme sloebers bij de vleet komen te sterven?
Of ga je nog verder: dient ook het slechte in de mens een doel, en zou je daarom categorisch tegen een politiemacht moeten zijn?
Ik weet het niet.
Misschien heb ik het gemist maar ik vond in het boek ook geen duidelijkheid hierover.
Maar: wat een boek!! Fantastisch!
Lees meer: http://www.thrillers-leestafel.info/lyndsay-faye
Als je vanuit een Bijbels standpunt stelt dat God wikt en beschikt, betekent het dan dat je eigenlijk niet zou mogen ingrijpen als arme sloebers bij de vleet komen te sterven?
Of ga je nog verder: dient ook het slechte in de mens een doel, en zou je daarom categorisch tegen een politiemacht moeten zijn?
Ik weet het niet.
Misschien heb ik het gemist maar ik vond in het boek ook geen duidelijkheid hierover.
Lees meer: http://www.thrillers-leestafel.info/lyndsay-faye
Re: Lyndsay Faye: De goden van Gotham
Zo, wat een positieve recensie!! Je maakt me weer helemaal nieuwsgierig.
Ik ben benieuwd naar dit boek. Vandaag heb ik het uit de bibliotheek gehaald. Ik zou niet weten wat ik zonder bibliotheek zou moeten.
En ik ben er nu net in begonnen.
De vooroordelen over katholieken en met name over priesters gaan nogal ver, hoewel ze in het licht van de zaken die inmiddels aan het licht zijn gekomen, ook niet helemaal onjuist zijn, al is kindermisbruik natuurlijk niet de manier om hogerop te komen.
De vooroordelen over katholieken en met name over priesters gaan nogal ver, hoewel ze in het licht van de zaken die inmiddels aan het licht zijn gekomen, ook niet helemaal onjuist zijn, al is kindermisbruik natuurlijk niet de manier om hogerop te komen.
Op mijn lijstje gezet maar uitgeleend tot half februari.
Zou de titel misschien kunnen slaan op het conflict tussen de katholieke Ierse nieuwkomers en de protestanten? Veel van de uitspraken boven de hoofdstukken hebben hier ook mee te maken.Marjo schreef:De titel intrigeert: Gotham staat voor New York, maar wie zijn die goden? Wordt er de politie mee bedoeld? Of alleen Timothy en zijn helpers?
Ik weet het niet.
Lees meer: http://www.leestafel.info/lyndsay-faye
Nu heb ik het niet helemaal meer in mijn hoofd natuurlijk, maar wie zijn de Goden dan?
In een van de citaten boven de hoofdstukken, worden de papen (de katholieken dus), van afgoderij beschuldigd, hetgeen impliceert dat de god waar de katholieken in geloven, een andere is dan die waarin de protestanten in geloven. Bovendien heeft Maria bij de katholieken natuurlijk een hogere status dan bij de protestanten. Daar zouden dus die goden vandaan kunnen komen, de protestantse god versus de katholieke god.
Ter aanvulling, van m'n vorige bericht:
In het boek komt op een gegeven moment een brief voor over de moorden, die ondertekend is met 'De hand van de God van Gotham.
In het boek komt op een gegeven moment een brief voor over de moorden, die ondertekend is met 'De hand van de God van Gotham.
Ik houd wel van duidelijkheid, en wat betreft de titel was dat er niet. Maar je zou natuurlijk helemaal gelijk kunnen hebben.
Alhoewel, een andere god voor de katholieken en voor de protestanten?
Ik zou moeten herlezen denk ik.
Alhoewel, een andere god voor de katholieken en voor de protestanten?
Ik zou moeten herlezen denk ik.
Hoi renate, ik vond dit bij wikipedia
Gotham City is een fictieve stad uit de strips van DC Comics. De stad is vooral bekend als de stad waarin de superheld Batman het meest actief is. Gotham City komt derhalve in de strips en alle andere media van Batman voor.
In feite is Gotham een oude nickname voor New York City, en dan specifiek het Manhattan deel ervan, die al in de 19e eeuw gebruikt werd. Alan Moore zocht voor een naam voor zijn fictieve stad. Na verschillende dingen geprobeerd te hebben die niet voldoende bleken, ging hij zoeken in een telefoonboek, en kwam 'Gotham Jewellers' tegen, en toen had hij zijn naam gevonden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gotham_City
misschien heb je wat aan dit weetje.
Dettie
Gotham City is een fictieve stad uit de strips van DC Comics. De stad is vooral bekend als de stad waarin de superheld Batman het meest actief is. Gotham City komt derhalve in de strips en alle andere media van Batman voor.
In feite is Gotham een oude nickname voor New York City, en dan specifiek het Manhattan deel ervan, die al in de 19e eeuw gebruikt werd. Alan Moore zocht voor een naam voor zijn fictieve stad. Na verschillende dingen geprobeerd te hebben die niet voldoende bleken, ging hij zoeken in een telefoonboek, en kwam 'Gotham Jewellers' tegen, en toen had hij zijn naam gevonden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gotham_City
misschien heb je wat aan dit weetje.
Dettie
Tja, zo lijken de protestanten het in die tijd in ieder geval te zien. Ze stellen ook dat de paus voor katholieken een goddelijke status heeft en dat valt dus ook niet goed. Men is voor vrijheid van religie, maar dat geldt niet voor katholieken. Ik heb geen problemen met titels waar je even over na moet denken.
Dat Gotham voor New York staat en dat deze naam ook voorkomt in de verhalen over Batman is mij wel bekend.
Dat Gotham voor New York staat en dat deze naam ook voorkomt in de verhalen over Batman is mij wel bekend.
Inmiddels heb ik ook het tweede boek van Lyndsay Faye, wederom met een vreemde titel, namelijk Zeven is zwijgen. Vraag me af waar dit nu weer vandaan komt.