R North Patterson - De schuldvraag samenlb juni/juli 2011
R North Patterson - De schuldvraag samenlb juni/juli 2011
Het is een rechtszaak vol sensatie en schandaal: het slachtoffer is een wereldberoemd schrijver. De verdachte is een van de machtigste vrouwen in de televisiejournalistiek. De advocaat staat in het middelpunt van de belangstelling omdat hij vijftien jaar geleden een president ten val heeft gebracht. Tijdens de rechtszaak - live op televisie uitgezonden - komt langzaam maar zeker de schokkende waarheid boven...
NBD|Biblion recensie
Een beroemde t.v.-presentatrice schiet de man - een bekend schrijver - dood die haar wil verkrachten. Al snel ontdekt de politie dat er talrijke gaten zitten in haar verhaal en ze wordt aangeklaagd wegens moord. Het grootste deel van het boek speelt zich af in de rechtszaal; daartussen staan allerlei terugblikken op vroegere gebeurtenissen. Er zitten diverse zeer verrassende wendingen in de plot, zodat het lezen van dit bijna 500 bladzijden dikke boek geen moment vervelend wordt. Het is een buitengewoon spannende en goed geschreven thriller.
ISBN 9789024513741 Paperback 470 pagina's Luitingh-Sijthoff 1993
Alvast een item geopend
NBD|Biblion recensie
Een beroemde t.v.-presentatrice schiet de man - een bekend schrijver - dood die haar wil verkrachten. Al snel ontdekt de politie dat er talrijke gaten zitten in haar verhaal en ze wordt aangeklaagd wegens moord. Het grootste deel van het boek speelt zich af in de rechtszaal; daartussen staan allerlei terugblikken op vroegere gebeurtenissen. Er zitten diverse zeer verrassende wendingen in de plot, zodat het lezen van dit bijna 500 bladzijden dikke boek geen moment vervelend wordt. Het is een buitengewoon spannende en goed geschreven thriller.
ISBN 9789024513741 Paperback 470 pagina's Luitingh-Sijthoff 1993
Alvast een item geopend
Een gewone detective is een verhaal waarbij een misdaad opgelost wordt door een inspecteur o.i.d., zonder dat je meer informatie krijgt over achtergronden. Baantjer bijvoorbeeld, of Maigret.
Bij een thriller krijg je de spanning die een slachtoffer moet verduren mee. Vaak meer moorden. Dat gaat al gauw richting psychologie, want anders krijg je die spanning niet mee.
Bij een rechtbankverhaal, of een spionageverhaal en zo, gaat het om dat proces: de rechtbank. de advocaat, de spion.
Zoiets. Maar niet ieder boek valt onder een van deze categorieën!
Bij een thriller krijg je de spanning die een slachtoffer moet verduren mee. Vaak meer moorden. Dat gaat al gauw richting psychologie, want anders krijg je die spanning niet mee.
Bij een rechtbankverhaal, of een spionageverhaal en zo, gaat het om dat proces: de rechtbank. de advocaat, de spion.
Zoiets. Maar niet ieder boek valt onder een van deze categorieën!
To kill the mockingbids/ Spaar de spotvogels en in feite ook de voorlezer waren ook o.a. rechtbankverhalen.Marjo schreef: Bij een rechtbankverhaal, of een spionageverhaal en zo, gaat het om dat proces: de rechtbank. de advocaat, de spion.
Ik vraag me af... in rechtbankverhalen speelt toch ook heel vaak de psychologie mee? Het waarom iemand iets doet, de motivatie. Je krijgt dan, volgens mij, toch ook de spanning mee? Juist omdat alle voors en tegens aangedragen worden en er vaak steeds nieuwe 'bewijzen' of 'tegenbewijzen' bij komen wordt het spannend, lijkt mij dan. Waarom vind je dat niet spannend Marjo?
Dettie
De boeken die ik gelezen heb, waren te veel feitelijk naar mijn zin. Ook psychologie kan feitelijk zijn denk ik.
Misschien kan ik het beter uitleggen als ik het maandboek lees.
De enige die ik ooit goed vond is die van Scott Turow...hoe heette die ook al weer?
Die mockingbirds vond ik dus ook niets. Heb ik niet eens uitgelezen.
Misschien kan ik het beter uitleggen als ik het maandboek lees.
De enige die ik ooit goed vond is die van Scott Turow...hoe heette die ook al weer?
Die mockingbirds vond ik dus ook niets. Heb ik niet eens uitgelezen.
Dat eerste boek heb ik niet gelezen, maar dat tweede (Schlink toch) heb ik niet als rechtbankverhaal ervaren. Vond het wel heel mooi.Dettie schreef:
To kill the mockingbids/ Spaar de spotvogels en in feite ook de voorlezer waren ook o.a. rechtbankverhalen.
Dettie
Wat De schuldvraag betreft, ik ben nu op pagina 178 en ze zijn nog niet in de rechtszaal geweest.
De schuldvraag
Nou hehe, ik heb het uit. Waarom duurde het zo lang? Verschillende redenen. Het was wel errug dik, dat had ik niet gezien aan mijn uitgave (pocketje) en soms vond ik het ook niet erg boeiend.
Het verhaal: Je valt er middenin. Een vrouw op een hotelgang. Ze gaat een kamer binnen waarin een dode man. Hoe en wat, daarover blijf je in het ongewisse. De politie wordt verwittigd en het hele circus neemt een aanvang. Haar reacties blijven vervreemdend.
Uiteraard volgt een onderzoek en een mogelijk proces. De vrouw, Mary neemt een advocaat in de arm. Dit blijkt de vader van haar zoon. Ingewikkelde relaties. Het wordt nog ingewikkelder als ongeveer al haar verklaringen over het hoe en wat in die hotelkamer moeiteloos onderuit geschoffeld worden. En dan vinden ze toch vrouwen die het verhaal ondersteunen. Maar er zijn ook banden van psychiatrische consulten die een rol kunnen spelen.
In de rechtszaal komt DE waarheid niet boven tafel. Ook buiten de rechtszaal blijven enkele geheimen in stand.
Het boek is in zes delen onderverdeeld: Het misdrijf 13 januari, Het onderzoek 14-23 januari, De getuige 27 januari-10 februari, De aanklacht 10-12 februari, De verdediging 12-17 februari en De rechtbank 18-21 februari.
Het verhaal gaat niet alleen over de moord, er worden veel relaties bijgehaald en er wordt in de levens van de belangrijkste personen gekeken. Dit maakt deze mensen echter. De flaptext doet het boek geen recht. Sensatie en schandaal staan zeker niet op de voorgrond.
Het verhaal: Je valt er middenin. Een vrouw op een hotelgang. Ze gaat een kamer binnen waarin een dode man. Hoe en wat, daarover blijf je in het ongewisse. De politie wordt verwittigd en het hele circus neemt een aanvang. Haar reacties blijven vervreemdend.
Uiteraard volgt een onderzoek en een mogelijk proces. De vrouw, Mary neemt een advocaat in de arm. Dit blijkt de vader van haar zoon. Ingewikkelde relaties. Het wordt nog ingewikkelder als ongeveer al haar verklaringen over het hoe en wat in die hotelkamer moeiteloos onderuit geschoffeld worden. En dan vinden ze toch vrouwen die het verhaal ondersteunen. Maar er zijn ook banden van psychiatrische consulten die een rol kunnen spelen.
In de rechtszaal komt DE waarheid niet boven tafel. Ook buiten de rechtszaal blijven enkele geheimen in stand.
Het boek is in zes delen onderverdeeld: Het misdrijf 13 januari, Het onderzoek 14-23 januari, De getuige 27 januari-10 februari, De aanklacht 10-12 februari, De verdediging 12-17 februari en De rechtbank 18-21 februari.
Het verhaal gaat niet alleen over de moord, er worden veel relaties bijgehaald en er wordt in de levens van de belangrijkste personen gekeken. Dit maakt deze mensen echter. De flaptext doet het boek geen recht. Sensatie en schandaal staan zeker niet op de voorgrond.
Re: R North Patterson - De schuldvraag samenlb juni/juli 201
Ik heb het verschillende keren geprobeerd, maar ook dit boek is niets voor mij. Het boeide gewoon niet, ik had er geen geduld voor.
was volle moed met dit boek begonnen en sinds eind vorige week ligt het op wacht... niet echt zin om er in door te gaan.... ik probeer het deze week nog eens maar als het niet blijft hangen dan gaat het terug naar de bib
en ik ben met het boek gestopt. Ben tot ergens pagina 60 geraakt. Ik vond het zeer vermoeiend lezen. Iedere keer dat je "in het boek" komt er een nieuw "hoofdstuk" en kun je weer opnieuw beginnen... te lastig dus terug naar de bib
Nou Inge toch! Vroeger bleef je maar doorgaan, tegen heug en meug. Gelijk heb je dat je stopt, zonde van je tijd en energie.
Dettie
Dettie
Helemaal mee eens! Er zijn genoeg leukere boeken om je tijd mee door te brengen!
Ja inderdaad met als gevolg dat ik steeds minder plezier had in lezen en ook steeds minder las.Dettie schreef:Nou Inge toch! Vroeger bleef je maar doorgaan, tegen heug en meug. Gelijk heb je dat je stopt, zonde van je tijd en energie.
Dettie
Als ik een boek heb dat me "ligt" dan ga ik er als een speer door maar als het een boek is dat me minder boeit dan stel ik het verderlezen steeds meer uit tot ik niet meer lees... Dat is het me nu niet meer waard. Of om het met de woorden van Marjo te zeggen

Marjo schreef:Helemaal mee eens! Er zijn genoeg leukere boeken om je tijd mee door te brengen!