Tomek Tryzna - Ga, heb lief
Geplaatst: 27 jul 2004, 21:07
hm..vreemd boek. Niet echt mijn stijl, maar ik heb het toch tot het einde uitgelezen.
Ga, heb lief
(Ga heen en heb lief)
Tomek Tryzna
In dit boek is de hoofdpersoon een jongen van een jaar of elf. Zijn ouders zijn kleermakers, die herhaaldelijk hun bedrijf /baan zijn kwijtgeraakt en iedere keer opnieuw zijn begonnen. Hun ellende is begonnen in de tweede wereldoorlog, toen ze moesten vluchten voor de Duitsers, en al hun bezittingen kwijt raakten. Daarna was het stalinistische regime hen niet welgezind.
De laatste catastrofe is min of meer veroorzaakt door de jongen: hij ging op straat spelen en heeft de huisdeur niet dichtgedaan. Alles wat geld waard was is weg, inclusief de materialen en werktuigen van hun illegale naaiatelier..
Het lijkt het einde. De vader gaat weer drinken, er is vaak dagenlang geen eten in huis. De jongen bedenkt een manier om hen te redden en wil naar Warschau, om de hoofdrol te gaan vertolken in een bekend toneelstuk. Eenmaal daar met zijn moeder wil het allemaal niet vlotten, ze rollen van de ene ramp in de andere...
Het begint heel verrassend: het vrijen en de rode auto, het is niet wat het lijkt, maar als het verhaal daarna herhaaldelijk doorbroken wordt door dagdromen van de jongen, raak je de draad kwijt. Je zou het sprookjesachtig kunnen noemen, maar ik vond het alleen maar verwarrend.
Marjo
(Het boek is onder bovenstaande twee titels uitgekomen. )
Ga, heb lief
(Ga heen en heb lief)
Tomek Tryzna
In dit boek is de hoofdpersoon een jongen van een jaar of elf. Zijn ouders zijn kleermakers, die herhaaldelijk hun bedrijf /baan zijn kwijtgeraakt en iedere keer opnieuw zijn begonnen. Hun ellende is begonnen in de tweede wereldoorlog, toen ze moesten vluchten voor de Duitsers, en al hun bezittingen kwijt raakten. Daarna was het stalinistische regime hen niet welgezind.
De laatste catastrofe is min of meer veroorzaakt door de jongen: hij ging op straat spelen en heeft de huisdeur niet dichtgedaan. Alles wat geld waard was is weg, inclusief de materialen en werktuigen van hun illegale naaiatelier..
Het lijkt het einde. De vader gaat weer drinken, er is vaak dagenlang geen eten in huis. De jongen bedenkt een manier om hen te redden en wil naar Warschau, om de hoofdrol te gaan vertolken in een bekend toneelstuk. Eenmaal daar met zijn moeder wil het allemaal niet vlotten, ze rollen van de ene ramp in de andere...
Het begint heel verrassend: het vrijen en de rode auto, het is niet wat het lijkt, maar als het verhaal daarna herhaaldelijk doorbroken wordt door dagdromen van de jongen, raak je de draad kwijt. Je zou het sprookjesachtig kunnen noemen, maar ik vond het alleen maar verwarrend.
Marjo
(Het boek is onder bovenstaande twee titels uitgekomen. )