Esther Gerritsen - De trooster

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

Esther Gerritsen - De trooster

Bericht door berdine »

Samenvatting: Geheel tegen de regels van het klooster in wordt een nieuwe gast opgevangen door Jacob, de conciërge. Aanvankelijk stelt Jacob, zich bewust van de hiërarchie binnen de orde, zich terughoudend op. Maar gaandeweg groeit er een verstandhouding tussen de gelovige conciërge en de gast die een misdaad op zijn geweten heeft. Jacob verliest zich in de aandacht die hij krijgt en is bereid ver te gaan om de vriendschap te behouden.
Esther Gerritsen volgt het verhaal van de conciërge parallel aan het lijdensverhaal van Christus. Op de haar bekende scherpe manier ontleedt ze de relaties tussen mensen, de verwachtingen en belangen die daarbij spelen en ze stelt de vanzelfsprekendheid der dingen ter discussie.

Heel geleidelijk laat Gerritsen Jacob in de ban van de gast Henry komen. Zijn haast anonieme bestaan in het klooster, waarin hij zich volkomen tevreden wentelde, wordt flink door elkaar geschud. Jacob begint na te denken over zijn geloof terwijl hij de details aan Henry uitlegt. Ook Henry lijkt op een bepaald moment aan zijn eigen leven te gaan twijfelen, maar uiteindelijk keren beiden terug naar hun oude bestaan, al zal het Jacob, die totaal in de war is, nog de nodige moeite kosten. Prachtige diepgravende psychologische roman
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: Esther Gerritsen - De trooster

Bericht door Dettie »

Hee ik dacht dat Esther Gerritsen alleen thrillers schreef. Of ben ik nu in de war met iemand anders?

Het klinkt goed. Vooral dit Esther Gerritsen volgt het verhaal van de conciërge parallel aan het lijdensverhaal van Christus.
Dat lijkt me vrij lastig om te doen. Vooral omdat hij ook langs diverse 'hoge heren' (hogepriester en keizer) moest en uiteindelijk aan het kruis hangt.
Nu speelt het verhaal zich wel af in het klooster maar toch...

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik denk dat je in de war bent. Verwissel je haar met Tess Gerritsen misschien? Esther Gerritsen heeft volgens mij nog nooit een thriller geschreven.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Esther_Gerritsen

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tess_Gerritsen
berdine

Bericht door berdine »

Zo is dat Marjo!
En Dettie, je moet dat parallel lopen niet al te letterlijk nemen. Het is de tijd van Pasen. Jacob wijdt zijn protegé, Henry, in in de rituelen van het katholicisme en van het klooster in deze periode van het jaar. Hij vertelt hem de verhalen en legt de betekenis van de Paastijd uit. Ik heb er nog even diep over zitten nadenken, maar ik geloof niet dat Jacob Jezus symboliseert.
Wat op mij de meeste indruk maakte is hoe zij de invloed van Henry op Jacob verwoordt, hoe Jacob geleidelijk zijn veilige cocon verlaat en gaat streven naar de goedkeuring en aandacht van Henry, zich mee laat voeren, een nieuwe wereld ontdekt. En ook hoe de twijfel toeslaat bij Henry. Is er dan toch echt meer dan alleen maar zo prettig mogelijk leven? En ook het weer met beide benen op de grond terecht komen: ik ga toch maar op de oude manier voort. Het is zo ménselijk, zo realistisch, zo gaat het gewoon in het leven.
Plaats reactie