R.A. Basart - De verzoening
Geplaatst: 03 nov 2016, 23:25
Korte inhoud: Op een dag krijgt dr. Ini Pardijs een pakje met daarin een pistool. Wie het heeft gestuurd en waarom, is een raadsel. Zo begint een caleidoscopisch verhaal over een vader en een zoon die lichtjaren van elkaar verwijderd zijn geraakt. Over het schoolhoofd van het Heilig Hart College die zijn onwillige onderdanen een nieuw leerplan door de strot moet duwen. Over de mooie postbezorgster in het oranje hesje, fotograaf Bob Tak ('een naam als twee snelle stompen in de maagstreek'), en vele andere personages die elkaar passeren als schepen in de nacht. Maar bovenal is De verzoening een boek over geloof: in de Schepper, in de mens die zich zo graag wil verheffen, maar vooral in de literatuur.
Verwarrend verhaal over een groot aantal personen, waarvan een aantal elkaars pad kruist. De gebeurtenissen zijn voornamelijk absurd. In het begin kun je er geen touw aan vast knopen. Er zijn scenes waarvan het kwartje een tijdje later valt, maar een heleboel blijven gewoon in de lucht hangen. Zodoende krijg je niet meteen - of helemaal geen - binding met de hoofdpersonen. Iets over de helft volg je het pad van de volwassen zoon en dan gaat het een tijdje vlot en logisch, wel absurd, maar logisch en wordt het zelfs even spannend. Maar dan laat de auteur die lijn weer schieten, voert een heleboel nieuwe figuren op en begint aan nieuwe verwikkelingen. Om het extra verwarrend te maken hebben sommige mannen een vrouwennaam en omgekeerd. De namen op zich zijn trouwens de moeite waard. De mooiste is wel Hans Diengotgaf (vrouw). Voor het verhaal moet je dit boek niet lezen. Qua stijl is het echter heel bijzonder. Basart speelt met de taal als een cabaretier. Als iemand een antwoordapparaat inspreekt en zegt "Ik denk niet ...." en dan afbreekt, concludeert de eigenaar van de telefoon "Ah, een doener!" En als het schoolhoofd een hele groep ontevreden ouders te woord moet staan, dan staat hij klaar met kluitjes en riet. Dat soort woordspelingen zijn legio en nergens flauw. Ook de verwikkelingen zijn vaak kluchtig zonder flauw te worden. Ik heb heel vaak moeten lachen. Alleen.... ik miste een verhaal. Toen er op een gegeven moment wat eindjes aan elkaar geknoopt werden verwachtte ik dat er op alle vragen een antwoord zou komen. Dat gebeurt dus niet en zo dooft het boek zoetjes uit.
Verwarrend verhaal over een groot aantal personen, waarvan een aantal elkaars pad kruist. De gebeurtenissen zijn voornamelijk absurd. In het begin kun je er geen touw aan vast knopen. Er zijn scenes waarvan het kwartje een tijdje later valt, maar een heleboel blijven gewoon in de lucht hangen. Zodoende krijg je niet meteen - of helemaal geen - binding met de hoofdpersonen. Iets over de helft volg je het pad van de volwassen zoon en dan gaat het een tijdje vlot en logisch, wel absurd, maar logisch en wordt het zelfs even spannend. Maar dan laat de auteur die lijn weer schieten, voert een heleboel nieuwe figuren op en begint aan nieuwe verwikkelingen. Om het extra verwarrend te maken hebben sommige mannen een vrouwennaam en omgekeerd. De namen op zich zijn trouwens de moeite waard. De mooiste is wel Hans Diengotgaf (vrouw). Voor het verhaal moet je dit boek niet lezen. Qua stijl is het echter heel bijzonder. Basart speelt met de taal als een cabaretier. Als iemand een antwoordapparaat inspreekt en zegt "Ik denk niet ...." en dan afbreekt, concludeert de eigenaar van de telefoon "Ah, een doener!" En als het schoolhoofd een hele groep ontevreden ouders te woord moet staan, dan staat hij klaar met kluitjes en riet. Dat soort woordspelingen zijn legio en nergens flauw. Ook de verwikkelingen zijn vaak kluchtig zonder flauw te worden. Ik heb heel vaak moeten lachen. Alleen.... ik miste een verhaal. Toen er op een gegeven moment wat eindjes aan elkaar geknoopt werden verwachtte ik dat er op alle vragen een antwoord zou komen. Dat gebeurt dus niet en zo dooft het boek zoetjes uit.