Samenvatting: Dit is de geschiedenis van een jonge piloot, Carmody, die in het Kuen-Lung gebergte is neergestort, en vervolgens adjudant is geworden van een Chinese krijgsheer. Hij weet uit deze gedwongen dienst te ontsnappen in de kleren van een priester, die in een Lama-klooster, op weg naar zijn missiepost, is gestorven.
Wanneer Carmody op deze missiepost, waar men sinds maanden vergeefs op de priester heeft zitten wachten, aankomt, wordt hij door het geloof van de Chinese gemeenschap gedwongen "Gods linkerhand" te zijn. De gewetensnood, die door deze situatie ontstaat, het avontuur, de verwarring en de genade die er het gevolg van zijn, worden in deze roman aangrijpend weergegeven. Door de diepe menselijkheid, de humor en de tederheid is 'Gods linkerhand' een roman geworden die nooit zal verouderen en die door steeds weer nieuwe generaties met genoegen zal worden gelezen.
Ondanks deze laatste conclusie is dit boek wel degelijk verouderd (Het is van 1950.) vanwege de woordkeus en niet in het minst vanwege het overvloedige gerook door de hoofdpersonen. We zijn toch echt niet meer gewend dat de dokter, in zijn laboratorium in de weer met reageerbuisjes, even lekker een sigaretje opsteekt....
Het las vlot weg, ondanks de nogal christelijke inslag, maar wat mij betreft geen aanrader.
William Barrett - Gods linkerhand
Re: William Barrett - Gods linkerhand
Het klinkt als een vrij zwaar boek, Berdine. En zeker niet tijdloos. Wel bijzonder (en goed!) dat roken zo uit het dagelijks beeld is verdwenen. Roken doen mensen tegenwoordig buiten, enigszins verkleumd en op een kluitje met andere rokers. Wie nu in een laboratorium een sigaret opsteekt wordt vast stante pede ontslagen!
Nee het is geen zwaar boek, omdat het niet moeilijk geschreven is. Qua onderwerp komt er wel veel godsdienst bij kijken en dat kan voor een niet katholiek wel eens een beetje teveel van het goede zijn. De auteur gaat nogal in op hoe Carmody zijn rol als priester vervult, met alle kerkelijke rituelen die erbij horen. Als je die rituelen niet kent wordt het saai. Maar het is geen dik boek en hij zeurt er niet over door hoor, het zijn alleen best veel verschillende handelingen. Ook zul je als niet-christen misschien de gedachtengang van Carmody, die dit priester-spelen voor zichzelf niet kan verantwoorden, niet in detail kunnen volgen.
Hoewel ik niet gelovig ben, heb ik wel een katholieke achtergrond. De rituelen en de gedachtengangen zal ik dus wel kunnen volgen. Boeken over geloof vind ik op zich wel interessant omdat ik het altijd boeiend vind om over verschillende opvattingen en levensstijlen te lezen. Wel moet het dan ook een kritische noot hebben en het geloof niet alleen verheerlijken.
Dat is hier op het randje, Annemarie. Deze katholieken, Carmody en de verpleegster, zijn heel erg deugdzaam. Maar ook de niet-katholieke dokter en zijn vrouw zijn dat. Wat dat betreft is de auteur niet eenkennig. De bekeerde Chinezen doen dan wel een hoop stoute dingen, maar ze komen wel netjes biechten. Zelfs de krijgsheer is niet alleen maar slecht. Hij is rechtvaardig en houdt zich aan zijn woord. Dat alles maakt het boek wel tamelijk "braaf"... en gedateerd. Andere godsdiensten komen er niet of nauwelijks aan te pas.
Ik vrees dat het voor mij allemaal iets te braaf is. Bedankt voor de heldere uitleg, Berdine!