Erik Vlaminck - De zwarte brug

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

Erik Vlaminck - De zwarte brug

Bericht door berdine »

Flaptekst: Leo Lenaerts sterft in de zomer van 2015 op nog geen 200 meter van de plek waar ooit zijn ouderlijk huis stond. Het idyllische dorp Lillo waar hij opgroeide werd opgeslokt door de grote stad en letterlijk van de kaart geveegd. Een gedwongen leven in anonieme stedelijkheid heeft Leo getekend en ontworteld. Zijn stem werd niet gehoord, zijn verzet was nutteloos, zijn onmacht werd rancune en ten slotte redeloze woede. Met alle gevolgen van dien.
In dit boek vechten wanhoop, onbehouwen vriendschap, sarcastische humor en verdrongen weemoed voortdurend om voorrang. De zwarte brug is de schets van het leven van een onopvallend maar potentieel gevaarlijk man.

Weer een goed boek van Vlaminck. Het verhaal van de sociaal onhandige Leo is mooi opgebouwd. De hoofdstukken die zijn leven beschrijven worden afgewisseld met korte ingezonden brieven, die Leo in zijn laatste jaren aan de krant schreef en met enkele hoofdstukken waarin mensen die hem gekend hebben aan de schrijver vertellen wat ze van hem weten. Vlaminck heeft zijn persoonlijke ervaringen met de schrijnende toestanden in de psychiatrische ziekenhuizen in de jaren 60 verwerkt in dit boek. Daarnaast komen we een oude bekende uit Suikerspin, Modest Verreycken, tegen en ook Roger Van de Velde, een van de grote Vlaamse schrijvers, die ten onrechte in de vergetelheid is geraakt. De ontknoping aan het eind is minder verrassend dan in Suikerspin, maar evengoed heb je als lezer toch iets anders in gedachten.
Laatst gewijzigd door berdine op 14 apr 2016, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjo

Re: Erik Vlaminck - De zwarte brug

Bericht door Marjo »

Ik moet dit maar snel vergeten! Nou ja, ik heb het boek niet eens, dus het duurt wel even.
berdine

Bericht door berdine »

Bedoel je dat ik teveel zeg Marjo? :shock:
Marjo

Bericht door Marjo »

Als ik het boek nu ging lezen dan zou ik erg alert zijn.
Laatst gewijzigd door Marjo op 14 apr 2016, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
berdine

Bericht door berdine »

Ik heb het veranderd. Sorry, voor jou te laat. Misschien je laatste post nog weghalen? Dan zal het niemand meer wakker schudden.
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik doe het zelf nooit: verslagen lezen voor ik het boek zelf lees, omdat dan mijn 'onbevangenheid' weg is, maar ik merk dat anderen daar veel minder last van hebben. En omdat het nu echt wel even gaat duren voor ik dit boek lees, zal het geen probleem zijn. Hoop ik.
Renate

Bericht door Renate »

Verslagen zijn voor mij vaak een aanleiding om een boek te zoeken in de bibliotheek.
Plaats reactie