Lucie Whitehouse - Het huis bij nacht

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
Marjo

Lucie Whitehouse: Het huis bij nacht

Bericht door Marjo »

Ik twijfel of het hier hoort of bij de spannende boeken. Het is geen thriller, en ook geen detective, maar het is wel spannend. Psychologisch spannend.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/l-whitehouse

Marjo
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Het klinkt als een ingewikkeld verhaal Marjo, maar dat viel wel mee?

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Als ik nu nadenk over al die verwikkelingen die er inderdaad waren, dan zou je zeggen dat het ook ingewikkeld was, in de zin van moeilijk uit elkaar te houden. Maar dat was het niet. Op de een of andere manier was er wel steeds iets duidelijk afgerond voor het volgende aan de orde was.
berdine

Lucie Whitehouse - Het huis bij nacht

Bericht door berdine »

Samenvatting: Na de zelfmoord van zijn oom Patrick erft Lucas Heathfield het imposante maar sombere landhuis Stoneborough Manor in Oxfordshire. Hij ziet het als een ideaal huis voor weekenden met zijn Londense vrienden.
Vlak na hun eerste bezoek op oudejaarsavond riskeert Lucas een jarenlange vriendschap met Joanna door haar zijn liefde te verklaren. Iedereen is verrukt, het hing immers al jaren in de lucht. Maar al snel krijgt Joanna het gevoel dat het huis een vreemd effect heeft op Lucas. Hij raakt geobsedeerd door oude films van zijn oom en diens vriendenkring, die verdacht veel lijkt op hun eigen hechte club. En stukje bij beetje onthullen de films ook steeds meer onaangename wetenswaardigheden over zijn familie.
Binnen de beslotenheid van het landhuis groeien gedurende een lange, hete zomer de onderhuidse spanningen binnen de groep. De jarenlange hechte vriendschap spat uiteen en het leven van allen neemt een onherroepelijke wending.

Onevenwichtig boek. De eerste 100 blz. kabbelt het verhaal voort, zonder dat er iets noemenswaardigs gebeurt en aan het eind wordt het zodanig afgeraffeld dat er een paar, toch wel belangrijke lijnen blijven bungelen. Het is echter goed geschreven. Het leest vlot en je wilt graag weten hoe het verder gaat. Helaas worden er steeds meer situaties gecreëerd, die je in de lach doen schieten, terwijl het helemaal niet grappig is. Het eind spant de kroon:

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Joanna vindt haar vriend Greg neergeschoten in de laatste kamer van het hele grote huis. Hij bloedt hevig en vraagt haar om een ambulance te bellen en vervolgens hun vriend Lucas te gaan zoeken. Dat weigert ze, want, kom zeg, ze gaat hem daar niet alleen achterlaten! Greg heeft echter geen zin om dood te bloeden en dringt dus aan en dan gaat ze eindelijk bellen en vooruit, ook maar het bos in om Lucas te zoeken. Het sneeuwt hard en ze is op hoge hakken, dus trekt ze haar schoenen uit. Het blijkt ook niet zo'n succes om op panty's door het bos te sjouwen, maar ja, ergens is ze haar schoenen verloren (huh? die had ze toch uitgetrokken?) Als ze terug is bij Greg merkt ze dat hij het erg koud heeft. Ze wil een deken gaan halen, maar nou mag ze weer níet weg. De ambulance zal wel even op zich laten wachten. Het huis is erg afgelegen en het sneeuwt zo hard dat hun auto's al bijna ondergesneeuwd zijn. Helaas zullen we niet weten hoe het afloopt. Over de door Lucas gefrustreerde carrièreplannen van Joanna, heel erg belangrijk voor haar, hebben we dan al lang niets meer gehoord en de uit de dood verrezen, aan alcohol verslaafde vader van Lucas moet ook nog ergens rondhangen....
Marjo

Re: Lucie Whitehouse - Het huis bij nacht

Bericht door Marjo »

Ik vermoedde het eigenlijk al eerder, maar ik had het nog niet nagezocht. Ik heb me dus helemaal niet gestoord aan die verwikkelingen die niet zouden kloppen. Ik vul het zelf in denk ik.
Waarschijnlijk, maar dat weet ik nu niet meer, vond ik de gebeurtenissen kloppen met de karakters...

http://www.leestafel.info/l-whitehouse/ ... -bij-nacht

-
berdine

Bericht door berdine »

Oeps sorry! Doorgaans zoek ik eerst wel of er al iets over een boek gemeld is of dat er een recensie bestaat.
Haha, jij vond het zelfs goed! Wat kijken we toch verschillend naar boeken, hè!
Marjo

Bericht door Marjo »

Ja, ik zei al: ik heb geen moeite met open einden..
Ik moet er even een tijd overheen laten gaan, maar ik ga het nog eens lezen.
Eerst heb ik nu een ander boek van deze schrijfster.
Plaats reactie