Thema januari 2026 - Zweedse schrijvers

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Plaats reactie
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Thema januari 2026 - Zweedse schrijvers

Bericht door Dettie »

Dat was even denken... wat voor thema deze keer. Ik zag een boek van een Zweedse schrijver, dus dat maar gekozen.
Hopelijk is het leuk (denk het wel)

Zie https://www.leestafel.info

Dettie
Marjo

Re: Thema januari 2026 - Zweedse schrijvers

Bericht door Marjo »

Als je het mij zou vragen: ik ben helemaal happy met dit thema. Met die hemelse zaken had ik niet zoveel...
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Nee ik had er ook niet zoveel met die hemelse zaken op, maar elke keer een thema bedenken is soms lastig.
En nu popte ineens, Zweudse schreuvers in mijn hoofd op.

Dettie
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

En elke ochtend wordt de weg naar huis steeds langer
Frederik Backman

In En elke ochtend wordt de weg naar huis steeds langer schetst Fredrik Backman een ontzettend ontroerend beeld van de strijd die een oude man levert om zijn geliefde herinneringen niet kwijt te raken, en van de pogingen van zijn familie om voor hem te zorgen, terwijl ze tegelijkertijd ook al een beetje afscheid moeten nemen.

ISBN 9789021406909 | Hardcover | 63 pagina's | Querido | augustus 2017
Vertaald door Edith Sybesma
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

Thuis is een plek waar je als kind weg wilt en waar je als oudere naar terug wilt.

Auteur onbekend
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

De kraanvogels vliegen naar het zuiden
Lisa Ridzén

Bo, 89 jaar, was ooit een sterke man die zijn hele werkende leven in dienst was bij een houtzagerij. Nu laat zijn lichaam hem geleidelijk in de steek. Zijn rustige bestaan wordt zelden onderbroken door iets anders dan bezoekjes van de thuiszorg, het wekelijkse telefoongesprek met zijn enige vriend Ture, en herinneringen aan vroeger, die steeds meer de plaats van het echte leven innemen. In de leegte die zijn vrouw achterliet na haar opname in een verzorgingshuis heeft hij één troost en houvast: zijn trouwe hond Sixten. Maar Bo’s zoon Hans wil Sixten bij hem weghalen, omdat hij niet meer in staat is goed voor het dier te zorgen.

De dreiging zijn hond te verliezen roept bij Bo een veelheid aan emoties op. Hoewel hij graag een betere band met zijn zoon wil dan hij vroeger met zijn eigen vader had, heeft hij moeite de juiste woorden te vinden om zijn liefde voor Hans te uiten. Aarzelend proberen vader en zoon elkaar te bereiken, maar de koppige strijd van Bo om Sixten, zijn laatste bron van vreugde, te behouden, staat hun toenadering in de weg.

De kraanvogels vliegen naar het zuiden is een diep ontroerend en tedere roman over ouder worden, de macht over je eigen leven behouden, vriendschap en de speciale band tussen mens en dier.

Lisa Ridzén (1988) groeide op in het uiterste noorden van Zweden en is socioloog. Het idee voor haar boek kwam voort uit de bevindingen van haar promotieonderzoek over mannelijkheidsnormen, samen met de ontdekking van aantekeningen die het thuiszorgteam van haar opa achterliet toen het einde van zijn leven naderde.

ISBN 99789089682833 | Hardcover | 304 pagina's | Meulenhoff | 12 februari 2025
Vertaald door Geri de Boer
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

Waarom trekken zoveel gepensioneerden naar het zonnige zuiden, als ze vervolgens met alle geweld uit de zon willen blijven?

Ed Fischer
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Pita en Svenne
De vader met de grote schoenen
Moni Nilsson - Brännström

Ik heet Pita en ben twaalf jaar en vier maanden. Als ik aan mijn moeder vraag waarom ik van alle duizenden namen waaruit ze konden kiezen uitgerekend Pita moest heten, krijg ik geen goed antwoord. Ze zegt dat ze wilde dat ik een naam had die alleen van mij was. Mijn vader zegt dat pitabroodjes zo lekker zijn. Ja, vast! We hebben ze alleen al in geen eeuwigheid meer gegeten.

Pita is twaalf en een half, vernoemd naar een broodje en kind van gescheiden ouders. Buurjongen Svenne is haar beste vriend. Samen met hem begeeft ze zich in een wereld van volwassen worden, verliefdheden, echtscheidingen, kattenkwaad, zoenspelletjes en onzekerheden. Kortom, alle zaken die van levensbelang zijn als je twaalf bent!

Moni Nilsson ontving de Astrid Lindgren-prijs voor haar werk.

ISBN 9789048813537 | Hardcover | 128 pagina's | Moon | 23 april 2012
Vertaald door Clementine Luiten
Marjo

Bericht door Marjo »

Alex Schuiman Zweeds? Goh...
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

De zeventiende
Alex Schulman

Het leven van Vidar staat op zijn kop nu hij geschorst is na een gewelddadig incident op de school waar hij lesgeeft. Thuis vindt hij tijdens het opruimen het telefoonnummer van het oude zomerhuisje van zijn familie in een vergeten kartonnen doos. Als hij het nummer intoetst, hoort hij aan de andere kant van de lijn de stem van zijn vader die allang dood is.

Toeval of niet, maar Vidar belt met zijn vader op één specifi eke dag uit Vidars kindertijd: 17 juni 1986. Getroffen door deze toegang tot het verleden belt hij steeds weer naar 17 juni en hij begint elke minuut en elke beweging van die dag in het verleden van zijn familie in kaart te brengen. Het is een bedwelmende ervaring.

Terwijl die ene dag uit zijn jeugd zich langzaam ontrafelt, wordt in het heden een strafrechtelijk onderzoek naar Vidar geopend. Zijn de gebeurtenissen van 17 juni alleen maar verleden tijd,of bieden ze ook een verklaring voor wat er op de school is voorgevallen?

Een ijzersterke nieuwe roman van de auteur van de moderne klassieker De overlevenden!

Alex Schulman is geboren op 17 januari 1976 in Hemmesdynge församling i Malmöhus län in Zweden. Hij is schrijver en journalist. Hij presenteerde een van de populairste podcasts van Zweden en schreef eerder vijf zeer succesvolle autobiografische romans. De overlevenden was zijn eerste roman in vertaling en is een grote bestseller in Nederland en Vlaanderen.

ISBN 9789403138046 | Hardcover | 304 pagina's | De Bezige Bij | 29 januari 2026
Vertaald door Angélique de Kroon
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

"Alleen de doden blijven voor altijd zeventien"

Haruki Murakami
Japans schrijver en vertaler (1949-)
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Marjo schreef: 05 jan 2026, 15:57 Alex Schulman Zweeds? Goh...
ja ik vond die naam ook niet echt Zweeds, dus heb ik het voor de zekerheid op twee verschillende sites nagekeken.

Dettie
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Naar de bomen
Ella-Maria Nutti

Een dochter gaat met haar vader naar de uitgestrekte wildernis van Noord-Zweden om te helpen de rendierkudde te voeden. Dan gaat de sneeuwscooter kapot. Omdat er een sneeuwstorm op komst is, wandelen ze naar de dichtstbijzijnde hut.

Tijdens deze trektocht vraagt de dochter zich af waarom ze zich anders tot de omgeving verhoudt dan haar vader. Hij weet zoveel over de natuur, vanwege zijn Sami-bloed, maar heeft die kennis nooit met haar gedeeld. De stilte tussen hen werd altijd gevuld door de radio, andere mensen of de rendieren die aandacht nodig hebben. Maar in dat hutje tijdens de zware storm moeten ze erkennen wat ze nooit eerder hardop hebben gezegd.

ISBN 9789026371578 | Hardcover | 200 pagina's | AmboAnthos | 25 november 2025
Vertaald door Marika Otte
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

"Als je je geheimen aan de wind onthult, verwijt hem dan niet dat hij ze doorvertelt aan de bomen.quote end

Kahlil Gibran
Libanees-Amerikaans schrijver en kunstschilder (1883 - 1931)
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

De wederhelft
Gun-Britt Sundström

Martina en Gustav ontmoeten elkaar tijdens hun studententijd in Stockholm en raken halsoverkop verliefd. Maar wat betekent het om samen te zijn? Voor Gustav is liefde een belofte, het begin van iets duurzaams. Voor Martina is het precies het tegenovergestelde: een vraagteken, een spanningsveld tussen verlangen en onafhankelijkheid.

Terwijl hun vrienden trouwen en gezinnen stichten, blijft Martina twijfelen. Ze wil niet vastzitten of opgaan in conventies. Liever protesteert ze, denkt ze na, leeft ze – op haar eigen voorwaarden.

In vlijmscherpe dialogen en geestige overpeinzingen legt Sundström bloot hoe ingewikkeld het is om lief te hebben zonder jezelf te verliezen.

Gun-Britt Sundström is geboren op 19 augustus 1945 in de Zweedse hoofdstad Stockholm. Ze is schrijver, journalist en cultuurhistoricus. Ze brak in 1976 door met De wederhelft (Maken), die een moderne klassieker werd. In 2019 ontving ze de prestigieuze Helga-prijs voor haar ‘taalgevoeligheid, zwarte humor en scherpzinnigheid’.

ISBN 9789044549973 | Paperback | 512 pagina's | De Geus | 14 augustus 2025
Vertaald door Janny Middelbeek-Oortgiesen
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

De mooiste helft
van mijn leven
is mijn wederhelft.

Marc Pairon (1959-)
Belgisch dichter en aforist
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Wat een goed thema heb ik gekozen haha. Ik wil al deze boeken wel lezen!

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik hou je niet tegen!
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Afdeling voor niets
Johannes Anyuru

Sinds Mio’s dood woont Ruth met hun zoon aan zee. Ze werkt voor het mysterieuze ‘agentschap’, waar ze klanten helpt hun publieke imago te manipuleren met verzonnen verhalen. Haar zoon weet niets over zijn vader. Hij is veilig. Tot Ruth een schijf vindt die schittert als goud. Ze herkent meteen Mio’s stem, die dood zou moeten zijn.

Johannes Anyuru is geboren op 23 maart 1979 in Borås, Zweden. Hij is een Zweedse dichter en romanschrijver. Bij De Geus verscheen eerder Ze zullen verdrinken in hun moeders tranen, dat bekroond werd met de Augustprijs.

ISBN 9789044549072 | Paperback | 384 pagina's | De Geus | 25 november 2025
Vertaald door Janny Middelbeek-Oortgiesen
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

Niets is gemakkelijker dan zo te schrijven dat geen mens het begrijpt; niets is moeilijker dan belangrijke gedachten zo uit te drukken dat iedereen ze begrijpt.

Arthur Shopenhauer (1788-1860)
Duits filosoof
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

De dochters van de berenjager
Anneli Jordahl

Er werd voortdurend geroddeld over de zeven dochters van de beruchte berenjager. De meningen liepen uiteen. Leefden ze echt helemaal alleen in de wildernis? Er werd gezegd dat ze al hun tijd besteedden aan jagen, zwemmen en worstelen, behalve als ze dronken werden van zelfgemaakte brandewijn en port. Soms werden ze op de markt gezien terwijl ze berenvellen verkochten en uitbundig en enthousiast dansten wanneer de verkoop de verwachtingen overtrof.

Een vrouw besluit het wilde verhaal van de zeven zussen op te schrijven in het jaarboek van de plaatselijke geschiedkundige vereniging. Waarom gingen ze nooit naar school? Waarom wilden ze geïsoleerd in de wildernis leven? Waarom gedroegen ze zich als ruwe jongens?

De dochters van de berenjager is een venijnig feministisch sprookje, dwars door het hedendaagse Finland en zijn eeuwenoude legendes. Een verhaal over eenzaamheid en gemeenschapszin en een versterkt besef van het leven in het veeleisende bestaan ​​diep in de wildernis.

De roman was genomineerd voor de meest prestigieuze Zweedse literaire prijs, de Augustpris. De jury: ‘Een ongelooflijk aangrijpend en beklemmend verhaal over het verlangen naar een vrij leven – en de prijs daarvoor.’

Anneli Jordahl (1960) is een Zweedse auteur, essayist en literatuurcriticus. Ze ontving talloze prijzen voor haar non-fictieboeken en romans.

ISBN 9789493367517 | Paperback | 376 pagina's | Uitg. Oevers | 22 augustus 2025
Vertaald door Eline Jongsma
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

Met opvoeding bereik je veel: zij doet zelfs de beren dansen

Gottfried Wilhelm Leibniz (1646-1716)
Duitse wiskundige, filosoof, logicus, natuurkundige, historicus, rechtsgeleerde en diplomaat.
Plaats reactie