Helle Helle - Zij

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

Helle Helle - Zij

Bericht door berdine »

Samenvatting: zij zijn een dochter van zestien en haar moeder. Ze wonen op veel verschillende plekken in een stadje op Zuid-Lolland. zij zijn ook de 2570 andere bewoners in hun woonplaats. En zij zijn alle mensen die de dochter leert kennen op de nieuwe middelbare school waar ze in 1981 naartoe gaat. Maar in de allereerste plaats zijn zij bezig te verdwijnen, omdat haar moeder ernstig ziek wordt. De band tussen moeder en dochter wordt beschreven in kleine episodes, terugblikken en dialogen. Helle Helle kan veel zeggen in weinig woorden. "Ze lachen tot ze ervan moeten huilen,' schrijft ze in zij, en dat geldt zeker ook voor de lezer.

Weer een mooi boek van Helle Helle. Bijzonder van stijl ook. Ze gebruikt alleen de tegenwoordige tijd, ook voor het verleden ("hij verhuist vorig weekend....") waardoor alles eigenlijk tegelijkertijd aanwezig is. De woorden registreren alleen wat er om hen heen gebeurt. Het gevoel zit tussen de regels.
Marjo

Re: Helle Helle - Zij

Bericht door Marjo »

Nooit van gehoord. Heb je al wel eerder een boek van haar genoemd?
berdine

Bericht door berdine »

Dit is het vierde boek dat ik van haar las. Een kort review van een vorig boek staat ook hier bij Leestafel. Helle Helle is een schrijfster van wie ik blind een boek ga lezen. Helaas zijn er veel boeken die ik wil lezen, dus heb ik nog lang niet alles van haar gelezen.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Nu dacht ik dat ik een (gekocht) boek van Helle Helle in huis had en ging gelijk op zoek, maar ik denk dat het in Castricum is gebleven.
Bij Helle helle heb ik net zoiets als bij Vestdijk, het trekt me aan en stoot me af. Op een of andere manier lijkt het me moeilijk, zwaar, lezen.
Is dat ook zo Berdine?

Dettie
berdine

Bericht door berdine »

Nee helemaal niet. Ik had in een paar uur uit. Het is alleen niet zo'n boek waarin je jezelf kunt verliezen en alles om je heen vergeet. Het is abstracter, klinischer en ik weet niet of dat iets voor jou is. Ze beschrijft meer de buitenkant, de situaties, en je moet de gevoelens van de hoofdpersonen doorgronden zonder dat die precies beschreven worden. Dat past je dan weer wel. Ze schrijft geen dikke boeken, dus je zou er eentje kunnen proberen.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ha dankjewel, het klinkt toch wel goed, ik ga het inderdaad eens proberen. Gelukkig ben ik nu lid van de bibliotheek...

Dettie
Plaats reactie