Mahir Guven - Broer

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

Mahir Guven - Broer

Bericht door berdine »

Samenvatting: "Broer' van Mahir Guven, bekroond met de Prix Goncourt du Premier Roman 2018, is een vlijmscherpe roman over de multiculturele maatschappij die niet iedereen dezelfde kansen biedt.
Broer is Uber-taxichauffeur in Parijs. Hij maakt dagen van elf uur, waarin hij niets anders te doen heeft dan malen over zijn leven en de wereld om hem heen. Zijn broertje is maanden eerder als verpleger voor een islamitische organisatie naar Syrië vertrokken, uit idealisme. Sindsdien is er niets meer van hem vernomen. De radiostilte maakt zijn vader en hem nerveus en de vraag blijft knagen: waarom is hij vertrokken? Op een avond staat "Broertje" weer voor de deur.
Mahir Guven wisselt in "Broer' diepgang af met bijtende humor. Hij toont een ge-Uberiseerde wereld, met chauffeurs die kampen met verstikkende eenzaamheid. Tegelijkertijd schrijft hij over degenen die als jihadist vertrokken zijn naar Syrië: over de rekrutering, de gevechten, de angst voor terrorisme en de onmogelijke terugkeer naar huis.

Indrukwekkende roman. Korte hoofdstukken getiteld Broer of Broertje, vertellen in de ik-vorm de verhalen van beide broers. Guven weet haarscherp de problemen die beide ondervinden bloot te leggen. Het veelvuldig gebruik van woorden uit de straattaal (woordenlijst achterin, maar meestal begrijp je ze wel) maken het heel realistisch en rauw.  Broertje komt dus terug uit Syrië, net nu Broer zijn leven op de rit heeft. Maar dat kan eigenlijk niet. Niemand komt zomaar Syrië weer uit. Wat komt Broertje doen? Broer komt in een spagaat terecht. Het is wél zijn broertje.... De spanning wordt heel langzaam opgebouwd, bijna tot op de laatste bladzijde. Hele actuele roman en zeer genuanceerde karakters. Aanrader!
Marjo

Re: Mahir Guven - Broer

Bericht door Marjo »

Dus die had ik toch mee moeten nemen. Ik zag het boek van de week in de bieb...
berdine

Re: Mahir Guven - Broer

Bericht door berdine »

Ja. Hup....terug naar de bieb!
Plaats reactie