C.E. Morgan - Alle levenden

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

C.E. Morgan - Alle levenden

Bericht door berdine »

Samenvatting: Aloma is een jonge vrouw die haar eigen dromen opzij moet zetten als ze naar een afgelegen boerderij in Kentucky verhuist. Haar minnaar Orren, heeft de boerderij geërfd nadat zijn familie om het leven is gekomen bij een vreselijk ongeluk. Terwijl hij probeert de eindjes aan elkaar te knopen en de droogte te overleven, worstelt Aloma met haar nieuwe, eenzame bestaan. De relatie met Orren vergt het uiterste van haar: door zijn opgekropte woede en verdriet wordt hij steeds agressiever. Wanneer Aloma vriendschap sluit met een jonge predikant worden haar gevoelens nog gecompliceerder. Tijdens deze ene, hete zomer wordt ze gedwongen om een keuze te maken die haar verdere leven zal bepalen.

Knap uitgewerkte psychologische roman over een man en een vrouw, die een totaal verschillende achtergrond hebben en die geen begrip op kunnen brengen voor elkaars noden. Alleen lichamelijk is hun relatie nog enigszins goed. Ze gaan helemaal op in hun eigen verdriet. Orren rouwt om zijn familie, Aloma om een verloren carrière als pianiste. Er wordt amper iets uitgesproken. Hij stort zich op de boerderij, zij begint een aarzelende vriendschap met de predikant. Voor die tot bloei kan komen ontdekt deze dat ze ongetrouwd samenwoont en wordt ze uit de kerk verbannen. Aloma komt langzaam tot de conclusie dat ze er zelf iets van moet maken wil haar relatie met Orren een succes worden. Als Orren haar ten huwelijk vraagt en ze halsoverkop trouwen verandert er niet opeens van alles maar door Aloma's ontluikend inzicht is er weer hoop.
De auteur weet aardig de cliché's te vermijden, diept deze moeilijke karakters goed uit en kan ook nog eens prachtige zinnen schrijven.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: C.E. Morgan - Alle levenden

Bericht door Dettie »

Debuut uit 2009 lees ik ergens.
De schrijfster studeerde Engelse letterkunde en theologie. Ik denk dat je dit laatste ook wel terugvindt in het boek als ik jou zo lees.

Het klinkt als een mooi verhaal en komt me ergens ook bekend voor. Maar ik kom niet op de titel.

Dettie
berdine

Re: C.E. Morgan - Alle levenden

Bericht door berdine »

Ik geloof dat er maar één ander boek van haar is, een dikke pil, die niet helemaal geslaagd is.
Er komt in dit boek ook wel wat godsdienst voorbij, o.a. een paar preken van Bell, de predikant. Niet storend, wel dat je je afvraagt: hoe komt ze erop. Door haar studie dus.
(Ik schrok helemaal toen ik mijn laptop opstartte: na máánden van stilte krijg ik opeens weer meldingen van Leestafel!! Hoera!!)
Plaats reactie