Tommy Wieringa - De Heilige Rita
Tommy Wieringa - De Heilige Rita
Flaptekst:
Bijna vijftig jaar woont Paul Krüzen met zijn vader in een Saksische spookboerderij buiten Mariënveen, een vergeten dorp aan de grens. Eens zorgde zijn vader voor hem, nu zorgt hij voor zijn vader. Lang geleden stortte een Russische piloot neer in het maisveld achter hun huis. Dit zette een keten van gebeurtenissen in werking waarvan ze nooit volledig zijn bekomen. Na de Rus kwamen de Chinezen, die het café en de snackbar in het dorp overnamen, daarna volgde de rest van de wereld. Met hen kwam ook de onzekerheid. Het verzet bestaat uit het beschimpen van de Chinezen en de aanschaf van meer bewakingscamera's. Voor de betaalde liefde steekt Paul Krüzen de grens over. In het bordeel raakt hij verzeild in een conflict dat hem dwingt de verscholen positie te verlaten die hij in het leven heeft gekozen. Van dit dorp en deze mensen is Rita, patrones van de hopeloze gevallen, de beschermheilige.
Dit boek wordt alom de hemel ingeprezen en het is zeker een goed boek, maar het is zo sombermakend. En daar houd ik niet van.
Dus ga ik geen tijd verspillen aan een verslag.
Bijna vijftig jaar woont Paul Krüzen met zijn vader in een Saksische spookboerderij buiten Mariënveen, een vergeten dorp aan de grens. Eens zorgde zijn vader voor hem, nu zorgt hij voor zijn vader. Lang geleden stortte een Russische piloot neer in het maisveld achter hun huis. Dit zette een keten van gebeurtenissen in werking waarvan ze nooit volledig zijn bekomen. Na de Rus kwamen de Chinezen, die het café en de snackbar in het dorp overnamen, daarna volgde de rest van de wereld. Met hen kwam ook de onzekerheid. Het verzet bestaat uit het beschimpen van de Chinezen en de aanschaf van meer bewakingscamera's. Voor de betaalde liefde steekt Paul Krüzen de grens over. In het bordeel raakt hij verzeild in een conflict dat hem dwingt de verscholen positie te verlaten die hij in het leven heeft gekozen. Van dit dorp en deze mensen is Rita, patrones van de hopeloze gevallen, de beschermheilige.
Dit boek wordt alom de hemel ingeprezen en het is zeker een goed boek, maar het is zo sombermakend. En daar houd ik niet van.
Dus ga ik geen tijd verspillen aan een verslag.
Re: Tommy Wieringa - De Heilige Rita
O,jé. Het leek me wel mooi.
In zekere zin is het dat ook wel. Maar ik kon het niet achter elkaar doorlezen, en nu het uit is, zit het me nog dwars.
Als ik het zo lees vind jij het wel mooi Berdine. Wat ik van je ken, hou je erg van dit soort verhalen.
Dettie
Dettie
Nou, maar niet wachten op een goedkope e-book aanbieding dan. Ik heb het gereserveerd op de bieb. Als ik het dan niet uit wil lezen, ben ik geen 5 euro kwijt. Ik ben de 14e dus het duurt nog wel even.
Nou ik ben benieuwd!
Dettie
Dettie
Ik ook. Heb nog overwogen het te kopen in de Boekenweek, maar mijn wenslijst was te lang 

Ik heb maar niet gewacht tot ik aan de beurt ben en heb vandaag een 'toptitel' gescoord. Moet dus over een week terug naar de bieb. Het begin is nogal bedompt, maar ik denk dat ook de bedoeling is.
Dat wordt niet echt beter...
Ik ben nu halverwege en er is in elk geval een sprankje humor in het verhaal gekomen. En leven. Het is niet meer zo duf, hoewel ik vrees dat we weer wel die kant op gaan. In het begin kwam ik nog wat rare zinnen tegen, maar qua schrijfstijl is het nu weer helemaal de vertrouwde Wieringa: soepel en hier en daar een mooie zin.
Ik vond het een goed boek. Deprimerend en indringend, en mooi kun je het niet noemen, maar het is zo'n boek dat doorwerkt als het uit is.
Hij staat nog steeds op mijn lijst. Het boek intrigeert me.
Ja gek genoeg dacht ik al dat het wel wat voor jou was, terwijl ik het zelf niet eens gelezen heb!
Ik hou daar wel van als je daarna nog doorsuddert over dat boek. Als het je niet gelijk loslaat.
Dettie
Ik hou daar wel van als je daarna nog doorsuddert over dat boek. Als het je niet gelijk loslaat.
Dettie
Dit weekend de heilige Rita uitgelezen. Somber inderdaad, maar ik was toch wel onder de indruk. De personages staan als een huis, ik vond er erg veel mooie zinnen en beschrijvingen in zitten, en zag het dorp en zijn bewoners helemaal voor me.
Ook een echte Wieringa, doordat het gaat over de invloeden van de veranderende wereld en de invloeden van mensenstromen die door de globalisering op gang komen. En de veranderingen en angsten die daar mee samen gaan.
Geen boek om vrolijk van te worden inderdaad, maar wel een boek wat blijft haken. En leest als een trein.
Ook een echte Wieringa, doordat het gaat over de invloeden van de veranderende wereld en de invloeden van mensenstromen die door de globalisering op gang komen. En de veranderingen en angsten die daar mee samen gaan.
Geen boek om vrolijk van te worden inderdaad, maar wel een boek wat blijft haken. En leest als een trein.