Natalie Koch - De sterren stil

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

Natalie Koch - De sterren stil

Bericht door berdine »

Samenvatting: De vrienden George en Dennis zouden het leven vieren. Maar dan verongelukt Dennis onder onduidelijke omstandigheden. Noortje, zijn dochter, is vier.
Jaren later beseft Noortje hoe weinig ze van haar vader weet en duikt ze in zijn verleden. Met hulp van de mensen die ze vindt op haar zoektocht een drieënnegentigjarige pianolerares en de man van de sterrenwacht die zijn demente moeder de oerknaltheorie uitlegt leert ze zich met het leven te verzoenen. George probeert intussen een antwoord te vinden op de vraag of Dennis dood wel een ongeluk was.
De sterren stil is een aangrijpende roman over de manier waarop mensen de dood van een geliefde een plaats geven in hun bestaan.

Mooi uitgewerkte psychologische roman over hoe mensen omgaan met de dood. George wordt na de dood van zijn vriend geplaagd door herinneringen aan hun jeugd en jaren samen. 8 jaar lang staan de dozen met Dennis' foto's ongeopend in zijn huis. Hij is bang voor wat hij daarin aan zal treffen.
Noortje probeert steeds fanatieker herinneringen aan haar dode vader te verzamelen. Ze was pas vier toen hij stierf. Ze heeft maar één foto van hem en niemand wil iets over hem vertellen, dus gaat ze zelf op zoek.
De hoofdstukken met George of Noortje in de hoofdrol wisselen elkaar af. Natalie Koch schrijft prachtig, heel fantasierijk met mooie metaforen. Haar liefde voor de taal spat er vanaf. Het boek had wel wat beknopter mogen zijn, sommige scènes duren te lang, maar is evengoed zeer de moeite waard.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: Natalie Koch - De sterren stil

Bericht door Dettie »

Dat klinkt erg mooi Berdine. Nathalie Koch was op onze debutantendag, erg leuke vrouw. Ik vond haar debuut erg mooi.
En dit boek lijkt haar debuut te evenaren.

Dettie
berdine

Bericht door berdine »

Ik vond haar debuut ook erg mooi. Ik geloof niet dat dit het evenaart. Ik herinner me niet dat ze zo mooi schreef (kan het altijd nog nakijken want Streken staat hier (gesigneerd) in de kast), maar dit boek zou hier en daar toch wat ingekort moeten worden omdat de spanning soms wegzakt.
Willeke

Bericht door Willeke »

Haar naam kom me zo bekend voor, maar volgens mij heb ik nog nooit iets van haar gelezen. Bede boeken zijn een aanrader volgens mij.
Plaats reactie