Jane Gardam - Een onberispelijke man

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

Jane Gardam - Een onberispelijke man

Bericht door berdine »

Samenvatting: Alles aan Edward Feathers is vlekkeloos - zijn garderobe, zijn manieren, zijn naam en faam als topadvocaat met een glansrijke carrière in Hongkong. Door en door een gentleman, die zijn bijnaam Old Filth - Failed In London, Try Hongkong - geen eer aandoet. Maar zijn onberispelijkheid is bedrieglijk en misleidt vaak ook hemzelf. Na de dood van zijn geliefde Betty, zijn echtgenote, lijkt hij onverstoorbaar en koestert hij zijn herinneringen aan haar. Maar met de herinneringen komen ook de twijfels. Waarom heeft zij zijn collega en tegenpool Terence Veneering altijd verdedigd, of tenminste nooit een kwaad woord over hem gesproken?
Wat in hun huwelijk was respect, wat genegenheid en wat onvoorwaardelijke liefde? Wat hebben zij voor elkaar verborgen willen houden? Edward heeft moeite het beeld van Betty helder te krijgen.
Op een koude Engelse winterdag sluit hij zichzelf per ongeluk buiten en staat in zijn sloffen op het besneeuwde tuinpad. Noodgedwongen belt hij aan bij de nieuwe buurman: Veneering. Iemand die, voelt Edward, meer van Betty weet dan goed is voor zijn zielenrust en liefdevolle herinneringen.
Met groot stilistisch meesterschap ontvouwt Jane Gardam een bewogen leven in tijden van het ondergaande British Empire. Haar roman over Edward Feathers, een meester in het verbergen van zijn teleurstellingen, obsessies en tekortkomingen, illustreert wat zo belangrijk is in ons leven: empathie en integriteit.

Na de dood van Betty raakt Edward de kluts kwijt - zijn steun en toeverlaat is er niet meer - maar zich dingen afvragen, zoals haar houding ten opzichte van Veneering? Heeft zij Veneering "altijd" verdedigd, terwijl hij juist zo'n gruwelijke hekel aan de man had? Dat komt er niet echt uit. Als lezer weet je wel wat Betty verborg, maar Edwards geheim kom je pas aan het eind te weten.
Hun huwelijk was meer een verstandshuwelijk dan een uit liefde. Edward krijgt via andere mensen te horen dat Betty anders was dan hij dacht. Hij weigert daar vraagtekens bij te stellen. Vraagtekens betekenen wanorde en dat kun je niet toelaten. Dan raak je maar in de war. Het beeld van een "onberispelijke man", die leefde volgens de normen en waarden die hem in zijn jeugd waren bijgebracht komt goed naar voren. Alles ondergeschikt aan correct gedrag en uiterlijk vertoon. Alles zoals het hoort
Omdat het de auteur maar niet lukt om Edward zijn geheim te laten vertellen worden er naar het einde toe dingen bijgesleept om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Jammer. Veelbelovend boek in het begin, maar rommelig afgewerkt.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: Jane Gardam - Een onberispelijke man

Bericht door Dettie »

Oo dit vond ik zo'n geweldig boek, dat heb ik met zoveel plezier gelezen. (dit was mijn eerste kreet) nu jouw verhaal even lezen.
berdine

Bericht door berdine »

Hè?...ik kon er niets van vinden op het forum of in het archief. Heb je dit al gelezen?
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ja deze heb ik gelezen, ik had hem zelf gekocht en een tijdje terug gelezen. Geen recensie van gemaakt 'wegens omstandigheden' ;-)
Ik vond dat geschutter van die man zo geweldig. Hij studderde maar wat in het rond na de dood van Betty, was zijn houvast kwijt, zijn regelmaat.
Het was voor mij een complete verrassing om er achter te komen wat Betty verborg en ik vroeg me af of Edward het echt niet wist. Hij had zo'n hekel aan Venrig.
Ik ben het wel met je eens dat het eind een heel onverwachte wending kreeg. Maar het maakte wel dat je begreep waarom Edward zo onberispelijk was.

Dettie
Plaats reactie