Geert van der Kolk - De oogst is voorbij

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Geert van der Kolk - De oogst is voorbij

Bericht door Dettie »

Toen ik dit boek uit had, was ik verbijsterd. Het is weliswaar een roman maar toch vroeg ik me af, zou het echt zo gaan?

Lees verder http://www.leestafel.info/geert-vd-kolk

Dettie
berdine

Re: Geert van der Kolk - De oogst is voorbij

Bericht door berdine »

Ik snap dat je verbijsterd bent, Dettie! Ik vrees dat het echt zo gaat en dat de auteur het daarom een waargebeurd verhaal doet lijken.
Het lijkt me verschrikkelijk om zo te moeten leven, maar als je er geboren bent weet je natuurlijk niet anders.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ik heb het boek inmiddels ook gelezen en ook ik ben onder de indruk. Geen recensie want Dettie heeft mijn mening al prima verwoord. Stiekem hoop je dat het niet zo gaat als in het boek beschreven wordt maar ik vrees dat het wel zo is.

Wat me vooral opvalt is dat de hulporganisaties in het boek bepalen wat goed voor de mensen is. Ze gaan voorbij aan de opvattingen en de cultuur van de mensen om wie het gaat. Heel goed bedoeld natuurlijk maar het werkt niet. De auteur beschrijft heel goed waarom dat zo is. We kunnen immers niet bepalen hoe andere mensen moeten leven. We kunnen niet bepalen wat goed voor ze is. De hulpverleners in het boek hadden meer naar de mensen zelf moeten luisteren. Hoe willen zij leven en hoe kunnen ze daarbij ondersteund worden zonder dat ze daardoor hun identiteit verliezen?

En dan is er nog de corruptie. Vreselijk gewoon.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ja het is verpletterend. Jordan vond ik trouwens ook niet erg sympathiek, hij liet zich met de corrupte stroom meevoeren, ondanks aanvankelijke pogingen om iets te doen. Hij gaf het ook op en ook whiskey en konyaki smaakte hem te goed...

Maar het gedraai is wel verbijsterend, als het beter uitkwam werd het verhaal steeds veranderd en altijd ten voordele van degene die het verhaal weer een nieuwe draai gaf. Om moedeloos van te worden en aan de whiskey te gaan.
Ja de nieuwkomers bepalen alles, niet de bevolking. De nieuwkomers vertellen wel wat goed voor de plaatselijke bevolking is terwijl ze geen idee hebben hoe de verhoudingen liggen en wat gevoelige onderwerpen zijn. Ontwikkelingshulp de verkeerde kant op.

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Nee, Jordan is helemaal geen leuke man. In eerste instantie zouden zijn bedoelingen best goed zijn geweest maar de verbittering neemt de overhand. Ook is het duidelijk gewoon een beetje een slappe man.

Ik snap wel dat de nieuwkomers vol plannen en goede bedoelingen zitten maar in dit boek merk je dat de situatie er door hun "hulp" alleen maar slechter op werd. Als mensen bijvoorbeeld vee willen houden dan kun je ze niet dwingen aan landbouw te gaan doen zoals in het boek eigenlijk gebeurt. Je zou ze dan bijvoorbeeld kunnen helpen de conditie van hun veestapel te verbeteren of kunnen bemiddelen in betere prijzen voor het vlees als ze vee willen verkopen. Ik noem maar wat. Nu raakte iedereen alleen maar in de war en voelde mensen zich bedreigd. Ook moet je rekening houden met de onderlinge verhoudingen. In het gebied waar Jordan was, leefden veel stammen op voet van oorlog met elkaar. Dan kun je ze niet ineens dwingen samen te gaan werken of vriendjes te worden. Dat moet heel geleidelijk aan, als het al lukt.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ja precies. Het was erg heftig. Doordat de gebeurtenissen rond de stammenoorlogen in aparte hoofdstukjes werd besproken kreeg het geheel nog een extra lading. Je kreeg als het ware achtergrondinformatie en las daarna hoe iedereen er (niet) mee omging. Er werd weinig gedaan om het allemaal wat vreedzamer te laten verlopen.
Maar net wat je zegt nomaden dwingen, met alle goede bedoelingen, om tot landbouw over te gaan is als een vogel vragen niet rond te vliegen.

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Een boeiend onderwerp. Het heeft me echt aan het denken gezet.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Dat zal ook de bedoeling zijn geweest van de schrijver.

Er is een radio-interview met hem te beluisteren http://www.radio1.nl/item/341264-Geert- ... orbij.html waarin hij over dit boek praat

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Dat denk ik ook. Bedankt voor de link!
Plaats reactie