Enckels & Dewit – Operatie monstrans

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Plaats reactie
Renate

Enckels & Dewit – Operatie monstrans

Bericht door Renate »

Dit is het tweede boek van dit duo dat ik inmiddels gelezen heb. Het is wederom een spannend verhaal met een verrassende afloop. Het schetst wel weer een deprimerend beeld van België, waar het er meer om lijkt te gaan dat je de juiste mensen kent, dan of je goed bent in je werk. Ook bij het oplossen van de zaak lijken mensen vaak meer te denken aan het uit de wind houden van mensen met een hoge positie, dan aan het oplossen van de zaak. In zekere zin doet het boek, hierdoor een klein beetje denken aan de boeken over Vincke en Verstuyft van Jef Geeraets.
Kareem Zeiz heeft weer de nodige problemen in z'n privé-leven, die ook hun invloed krijgen op de zaak.
Annemarie

Re: Enckels & Dewit – Operatie monstrans

Bericht door Annemarie »

Klinkt toch wel boeiend. Denk je dat de kritische toon waarop de Belgische maatschappij neergezet wordt een soort rode draad voor deze reeks vormt? Merkte je het in het vorige boek ook op?
Renate

Bericht door Renate »

Ja, daar zat de kritische toon ook wel in, zeker als het gaat om hulp van partijvrienden. Kareem Zeiz wordt in dit boek genoodzaakt om de hulp van een partijvriend van z'n vader in te roepen, iets waar hij eigenlijk de nodige moeite mee heeft, omdat het min of meer tegen z'n principes is.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ik vind het altijd wel wat meerwaarde geven, zo'n kritische noot.
Renate

Bericht door Renate »

Annemarie schreef:Ik vind het altijd wel wat meerwaarde geven, zo'n kritische noot.
Dat is waar, hoewel het niet moet ontaarden in het afschilderen van België als volkomen corrupt.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Nee, dan is het geen kritisch noot meer maar een vooroordeel. Dat hou ik ook niet van.
Inge

Bericht door Inge »

Ik kan mij herinneren dat het in de tijd van mijn ouders normaal was om als je bv werk zocht je bij een "bevriend" partijgenoot aan te kloppen en die kon dan wel iets voor je "betekenen". Maar ik dacht dat dit er nu wel al lang uit was.... zouden er nog politiekers zijn die daar echt hun broek aan verbranden?

Ik vind het niet "uitgesproken" einde een beetje teleurstellend. Nu moet je zelf bedenken wat er gebeurd met Pema, Vanhees is blijkbaar toch in Afrika geraakt en daar houdt het dan op? Misschien een dikke cliffhanger naar het volgende boek? Dat het dan maar snel te lezen is want ik ben heel nieuwsgierig!
Renate

Bericht door Renate »

Inderdaad vond ik die losse eindjes wel een minpunt van het boek. En ja, het feit dat Vanhees in Afrika terecht komt en daar naar alle waarschijnlijkheid gewoon doorgaat met z'n praktijken vond ik ook wat onbevredigend.

Tja, in hoeverre vriendjespolitiek nog voorkomt in België, zou ik niet weten. Je komt het in ieder geval wel regelmatig tegen in Belgische boeken, hoewel die meestal al wat ouder zijn. Er is natuurlijk ook een soort grijs gebied. Het bevoordelen van vrienden zul je overal wel tegenkomen. Als je een goede behanger, schilder, of zo zoekt, zul je misschien eerst aan kennissen vragen of zij misschien iemand kennen die dat kan doen. Er zijn natuurlijk ook politici die opdrachten doorschuiven naar bedrijven waar ze een band mee hebben.
Plaats reactie