Matti Y. Joensuu - Het duivenritueel
Matti Y. Joensuu - Het duivenritueel
Als de Wikipedia klopt, is dit het tiende boek in de serie rond politie-inspecteur Timo Harjunpää. Vreemd genoeg zijn de hoofdstukken over het politiewerk in dit boek in de minderheid en draait het verhaal vooral om Matti, een jongen die flink gepest wordt op school, onder andere omdat hij geen mobieltje en geen computer heeft.
Lees verder http://www.thrillers-leestafel.info/matti-y-joensuu
Lees verder http://www.thrillers-leestafel.info/matti-y-joensuu
Re: Matti Y. Joensuu - Het duivenritueel
Ook meegebracht van de bib. Ligt op het stapeltje binnenkort te lezen.
Ik ben benieuwd hoe je het vindt. Op zich heb ik het wel met plezier gelezen.
Zo schrijf je terloops een soort boekbespreking, die op de site beland en dan ga je echt voor een boekbespreking zitten en dan blijft die alleen op het forum staan.
Ik had deze recensie helemaal nog niet gezien! Die zie ik nu pas.
Je weet ik lees geen thrillers of fantasy en ik kijk daarom ook niet elke dag bij dit item.
Ik verwachtte hier ook helemaal geen volledige recensie aan te treffen.
Als je wilt dat ik een recensie plaats op de site dan kun je misschien beter die recensie even via mail aan mij of Annemarie sturen.
Mijn mail bekijk ik zeker elke dag.
Dettie
Je weet ik lees geen thrillers of fantasy en ik kijk daarom ook niet elke dag bij dit item.
Ik verwachtte hier ook helemaal geen volledige recensie aan te treffen.
Als je wilt dat ik een recensie plaats op de site dan kun je misschien beter die recensie even via mail aan mij of Annemarie sturen.
Mijn mail bekijk ik zeker elke dag.
Dettie
Het lijkt me best een heftig en griezelig boek met die enge godsdienstwaanzinnige man die zichzelf de 'aardgeest' noemt.
Je moet er toch niet aan denken.
Wel frappant dat zowel de schrijver als een personage uit het boek Matti heten!
Je schrijft:
Dan is er nog een hoofdstuk over een ongeboren kind in de baarmoeder, dat later het kind van de dode in de metro blijkt te zijn. Het verhaal had gemakkelijk zonder dit hoofdstuk gekund, want het voegt niets toe aan de plot.
Verraad je dan evengoed het verhaal niet teveel? Of is het echt zo'n onbelangrijk hoofdstuk?
Dettie
Je moet er toch niet aan denken.
Wel frappant dat zowel de schrijver als een personage uit het boek Matti heten!
Je schrijft:
Dan is er nog een hoofdstuk over een ongeboren kind in de baarmoeder, dat later het kind van de dode in de metro blijkt te zijn. Het verhaal had gemakkelijk zonder dit hoofdstuk gekund, want het voegt niets toe aan de plot.
Verraad je dan evengoed het verhaal niet teveel? Of is het echt zo'n onbelangrijk hoofdstuk?
Dettie
Het is echt een heel onbelangrijk hoofdstuk, dat eigenlijk vooral de onschuld van het ongeboren kind wil illustreren.
Ach ik had er uiteindelijk helemaal geen erg in dat de bespreking geplaatst was. Dit onderwerp heb ik een tijdje gemeden en ik meende dat de nieuwste besprekingen in een categorie altijd bovenaan het lijstje van de categorie stonden.
Ik weet niet of ik jullie e-mailadressen heb. Het is ook allemaal geen ramp als het even duurt. Ik weet nu in ieder geval hoe het komt. Meestal laat ik ook wel iets weten bij 'Momenteel lees ik'.
Misschien schrijf ik ook wel een bespreking van het boek waar ik nu in bezig ben, tenzij Inge zich daar eerder op stort. Zij heeft het al uit.
Ach ik had er uiteindelijk helemaal geen erg in dat de bespreking geplaatst was. Dit onderwerp heb ik een tijdje gemeden en ik meende dat de nieuwste besprekingen in een categorie altijd bovenaan het lijstje van de categorie stonden.
Ik weet niet of ik jullie e-mailadressen heb. Het is ook allemaal geen ramp als het even duurt. Ik weet nu in ieder geval hoe het komt. Meestal laat ik ook wel iets weten bij 'Momenteel lees ik'.
Misschien schrijf ik ook wel een bespreking van het boek waar ik nu in bezig ben, tenzij Inge zich daar eerder op stort. Zij heeft het al uit.
Ha Renate
Onderaan elk bericht dat op het forum staat zie je de knoppen 'profiel', 'pb' (privébericht) en 'e-mail' staan. Als je e-mail aanklikt bij een bericht van Annemarie of mij dan kun je ons een recensie sturen.
En wat betreft dat bovenaan staan, dat komt omdat er een reactie geplaatst is, dan komt het item weer bovenaan te staan, maar als later iemand anders reageert op een ander item dan komt dat weer bovenaan te staan.
Als er verder nog vragen zijn, roep maar hoor.
Dettie
Onderaan elk bericht dat op het forum staat zie je de knoppen 'profiel', 'pb' (privébericht) en 'e-mail' staan. Als je e-mail aanklikt bij een bericht van Annemarie of mij dan kun je ons een recensie sturen.
En wat betreft dat bovenaan staan, dat komt omdat er een reactie geplaatst is, dan komt het item weer bovenaan te staan, maar als later iemand anders reageert op een ander item dan komt dat weer bovenaan te staan.
Als er verder nog vragen zijn, roep maar hoor.
Dettie
Ik doelde niet op het bovenaan staan in het forum, maar op de Thuispagina. Ik keek dus naar dit lijstje:
Spannende boeken en Fantasy (<-- klik hier)
Tom Wright - Merel
Henri Van Nieuwenborgh - Vals glazuur
J.R.R. Tolkien - Beowulf
Johan Theorin - Grafheuvel
Ursula Poznanski - Blind verleden
Elisabeth Mollema - Kwaad
Tom Thys - Volmaakt monster
Esther Kreukniet - En passant
Agatha Christie - Kerst met Poirot
Tess Gerritsen - Sterf twee keer
Jens Lapidus - Viproom
Mo Hayder - Wolf
Lilian Schneider - Aquamarijn
David Baldacci - De ontsnapping
Matthew Quirk - Vuistregel
Roslund & Thunberg - Made in Sweden
Erin Kelly - Broadchurch
John Grisham - Dilemma
De Waal & Baantjer - Een kuil voor een ander
Spannende boeken en Fantasy (<-- klik hier)
Tom Wright - Merel
Henri Van Nieuwenborgh - Vals glazuur
J.R.R. Tolkien - Beowulf
Johan Theorin - Grafheuvel
Ursula Poznanski - Blind verleden
Elisabeth Mollema - Kwaad
Tom Thys - Volmaakt monster
Esther Kreukniet - En passant
Agatha Christie - Kerst met Poirot
Tess Gerritsen - Sterf twee keer
Jens Lapidus - Viproom
Mo Hayder - Wolf
Lilian Schneider - Aquamarijn
David Baldacci - De ontsnapping
Matthew Quirk - Vuistregel
Roslund & Thunberg - Made in Sweden
Erin Kelly - Broadchurch
John Grisham - Dilemma
De Waal & Baantjer - Een kuil voor een ander
Ah bedoelde je dat!
Dat moet allemaal met de hand gedaan worden, dat gebeurt niet automatisch, meestal trek ik er een uurtje voor uit en doe alles in een klap, zo'n één keer per week.
Dettie
Dat moet allemaal met de hand gedaan worden, dat gebeurt niet automatisch, meestal trek ik er een uurtje voor uit en doe alles in een klap, zo'n één keer per week.
Dettie
Aan jou de eer. 'k heb het deze namiddag geprobeerd maar ik geraak niet echt geïnspireerd... Soms lukt het en soms totaal niet.Misschien schrijf ik ook wel een bespreking van het boek waar ik nu in bezig ben, tenzij Inge zich daar eerder op stort. Zij heeft het al uit.
Renate, het Latijns dat zo nu en dan voorkomt in het boek, is dat van belang?
Ea lesum cum krijg ik vertaald maar sabateum blijft sabateum.
Ea lesum cum krijg ik vertaald maar sabateum blijft sabateum.
Nee, dat Latijns is niet van belang. Het lijkt er op dat het gewoon wat Latijnse woorden, of dierennamen zijn.
oke bedankt dan stop ik ook met het te proberen vertalen want dat haalt de vaart er anders uit.
Ik heb niet eens geprobeerd het te vertalen. Maar op een gegeven moment probeert iemand in het boek iets te vertalen en dan blijken de Latijnse woorden op een briefje namen van dieren te zijn.
waw schitterend verhaal! super genoten!
Het begin is inderdaad verwarrend maar dan vooral door de namen en het switchen van verleden naar heden en terug. Het duurt een eind voor je dat door hebt en ook hoe de familieverbanden lopen.
Op het eind valt ieder stukje mooi in elkaar.
Het stuk met de ongeboren baby voegt inderdaad niet echt iets toe aan het verhaal maar omdat op het einde van het verhaal de baby geboren wordt is het toch een mooi afsluitertje.
Het begin is inderdaad verwarrend maar dan vooral door de namen en het switchen van verleden naar heden en terug. Het duurt een eind voor je dat door hebt en ook hoe de familieverbanden lopen.
Op het eind valt ieder stukje mooi in elkaar.
Het stuk met de ongeboren baby voegt inderdaad niet echt iets toe aan het verhaal maar omdat op het einde van het verhaal de baby geboren wordt is het toch een mooi afsluitertje.
Ik vond een nadeel van het boek dat de achtergrond van de dader toch wel erg vaag bleef. Het wordt niet duidelijk waarom hij gelooft wat hij gelooft en dat maakte het voor mij wel een beetje teleurstellend.
De relatie van Mikko met z'n ouders is wel vreemd. Over het algemeen zie je bij een dergelijke proloog dat je eigenlijk geconfronteerd wordt met de dader en blijven de ouders verder afwezig. Hier blijven de ouders, ondanks de hel waarin ze in de proloog lijken te leven, toch bij elkaar en lijken de kinderen Mikko en Maria, die eigenlijk nauwelijks ter sprake komt, de enige slachtoffers. Wat er van de baby uit de proloog is geworden, blijft een raadsel. Ik vond de sprongen naar het verleden eigenlijk wel meevallen. Het meeste speelde zich toch wel in het heden af, al zijn er wel verschillende hoofdfiguren, die om beurten in het verhaal figureren.
De relatie van Mikko met z'n ouders is wel vreemd. Over het algemeen zie je bij een dergelijke proloog dat je eigenlijk geconfronteerd wordt met de dader en blijven de ouders verder afwezig. Hier blijven de ouders, ondanks de hel waarin ze in de proloog lijken te leven, toch bij elkaar en lijken de kinderen Mikko en Maria, die eigenlijk nauwelijks ter sprake komt, de enige slachtoffers. Wat er van de baby uit de proloog is geworden, blijft een raadsel. Ik vond de sprongen naar het verleden eigenlijk wel meevallen. Het meeste speelde zich toch wel in het heden af, al zijn er wel verschillende hoofdfiguren, die om beurten in het verhaal figureren.
ok ja de achtergrond van de dader bleef vaag. Had ik ook wel bedenkingen bij maar anderzijds stoorde het me niet. Het veranderde niets aan het verhaal. Hij was gewoon een knettergekke fanaat van zijn eigen godsdienst:D
De relatie van Mikko, Marja en zijn ouders was inderdaad raar. Maar daar heeft hij het ook over als hij bij hen op bezoek gaat (blz 213: "Je vader en ik hebben al vijftig gelukkige huwelijksjaren achter ons liggen" "Juist, gromde Mikko, en hij had er nog wel meer aan toe willen voegen, maar hij dacht alleen maar: jullie hebben vijftig jaar absolute hel achter de rug, vol van wederzijds wantrouwen en op elkaar inhakken.")
Over zijn zus mag er niet gesproken worden: (blz 215: "In dit huis wordt niet over haar gesproken. Zij heeft haar eigen weg gekozen....")
Maar eigenlijk zijn dat maar zijtakken van het verhaal alhoewel als je ziet dat ook Mikko met een agressieve vrouw getrouwd geweest is. Op dat gebied keert het patroon weer met dat verschil dat hij uit zijn huwelijk gevlucht is.
En zoals gezegd die baby uit de proloog wordt op het einde geboren: blz 327:" een nieuwe mens was geboren, die zou beginnen aan de reis die "leven" werd genoemd. Wat zou dat allemaal voor haar in petto hebben?"
Ik vind de manier waarop het verhaal vanuit de verschillende personages verteld wordt wel prettig.
De relatie van Mikko, Marja en zijn ouders was inderdaad raar. Maar daar heeft hij het ook over als hij bij hen op bezoek gaat (blz 213: "Je vader en ik hebben al vijftig gelukkige huwelijksjaren achter ons liggen" "Juist, gromde Mikko, en hij had er nog wel meer aan toe willen voegen, maar hij dacht alleen maar: jullie hebben vijftig jaar absolute hel achter de rug, vol van wederzijds wantrouwen en op elkaar inhakken.")
Over zijn zus mag er niet gesproken worden: (blz 215: "In dit huis wordt niet over haar gesproken. Zij heeft haar eigen weg gekozen....")
Maar eigenlijk zijn dat maar zijtakken van het verhaal alhoewel als je ziet dat ook Mikko met een agressieve vrouw getrouwd geweest is. Op dat gebied keert het patroon weer met dat verschil dat hij uit zijn huwelijk gevlucht is.
En zoals gezegd die baby uit de proloog wordt op het einde geboren: blz 327:" een nieuwe mens was geboren, die zou beginnen aan de reis die "leven" werd genoemd. Wat zou dat allemaal voor haar in petto hebben?"
Ik vind de manier waarop het verhaal vanuit de verschillende personages verteld wordt wel prettig.
De baby uit de proloog is al geboren, want hij, of zij, begint op een gegeven moment te huilen, waarna de moeder ineens poeslief tegen haar man gaat doen en de kinderen verwijt dat zij de baby hebben wakker gemaakt.
De baby die aan het eind geboren wordt, is het kind van de man die onder de metro geduwd wordt, de gebeurtenis waar Timo met de zaak te maken krijgt.
De baby die aan het eind geboren wordt, is het kind van de man die onder de metro geduwd wordt, de gebeurtenis waar Timo met de zaak te maken krijgt.
Neenee
Er is niet echt een "proloog" het begint meteen met 1. Op de loer. Daarin ruziën de ouders van Mikko en wordt de baby (Saraa het jongste zusje van Mikko) inderdaad wakker.
2. Sinikka. gaat over de ongeboren baby waarvan je inderdaad later tot de ontdekking komt dat het de ongeboren baby is van de man die onder de metro geduwd werd.
In hoofdstuk 59. De naam. wordt een baby geboren. De verpleegster vraagt:" Het is een meisje, hoe gaat het heten? waarop de moeder antwoord:"Sinnika" En zo krijg je de link naar de ongeboren baby in het begin van het boek.
Er is niet echt een "proloog" het begint meteen met 1. Op de loer. Daarin ruziën de ouders van Mikko en wordt de baby (Saraa het jongste zusje van Mikko) inderdaad wakker.
2. Sinikka. gaat over de ongeboren baby waarvan je inderdaad later tot de ontdekking komt dat het de ongeboren baby is van de man die onder de metro geduwd werd.
In hoofdstuk 59. De naam. wordt een baby geboren. De verpleegster vraagt:" Het is een meisje, hoe gaat het heten? waarop de moeder antwoord:"Sinnika" En zo krijg je de link naar de ongeboren baby in het begin van het boek.
Onder de proloog verstond ik dus hoofdstuk 1, omdat eigenlijk het enige hoofdstuk is dat zich echt in het verleden afspeelt. Saraa komt verder in het boek niet meer ter sprake. Ik was vergeten dat ze een naam had in het boek.