Erg leuke recensie over ons boek HEFTIGE HERSENS wilde ik jullie niet onthouden!
Waarom je voelt wat je voelt, waarom je doet wat je doet
Het onderwerp (puber)brein trekt mij, als middelbare-schoolleerling met biologie als eindexamenvak, zeer aan. Ik was dan ook heel nieuwsgierig hoe wetenschapsjournalist Mark Mieras en striptekenaar Jan Bart Dieperink het thema hebben uitgewerkt. Ook om te zien of zij de interesse weten te wekken van mensen die het menselijk brein geen boeiend onderwerp vinden.
Tijdens het lezen raak ik al vlug geboeid door de teken- en schrijfstijl waarvoor de makers hebben gekozen. Je krijgt al snel door dat de doelgroep kinderen vanaf een jaar of veertien tot twintig zijn. De inhoudsopgave ziet er bij voorbeeld erg kleurrijk en vrolijk uit; sterker nog: het hele boek staat vol kleuren!. De vormgeving en inkleuring is gedaan door beeldend kunstenaar Laura Laaroo. Verder wordt alles op een duidelijke en eenvoudige manier uitgelegd. Je zult geen biologisch ingewikkelde termen in dit stripalbum vinden.
Het boek behandelt het begin tot het eind van de puberteit, met alles erop en eraan! Verliefdheid, seks, seksualiteit en meer komen allemaal aan bod, uitgelegd vanuit het perspectief van het brein. Je ‘leert’ hoe je hormonen van alles kunnen veroorzaken, hoe gefrustreerd jij je kan voelen als puber en waar die gevoelens allemaal vandaan komen (je hersenen).
Het lijkt alsof het stripboek mij – en andere kinderen van mijn leeftijd, waarschijnlijk – ‘begrijpt’, want het spreekt je op een bepaalde manier toe en kiest de hele tijd jouw kant! Het zijn die ‘vervelende’ ouders die zeggen dat jij je kamer op moet ruimen terwijl jij zo graag iets anders en veel productiever wilt doen, zoals afspreken met je vrienden; en het is de schuld van je hormonen dat jij daar dan weer ruzie over gaat maken, maar het is nooit jouw schuld!
Door dit stripboek leer je op een leuke manier hoe het menselijke brein zich gedraagt tijdens de heftige puber- en adolescentiejaren van een mens. Je kijkt door de ogen van verschillende fictieve en stereotype kinderen mee, zoals de mooiboy, het depressieve meisje, de homoseksuele jongen en het populaire meisje, en krijgt inzicht in de redenen waarom die kinderen zich dan zo laten beïnvloeden door hun milieu en bovenal waar hun irriterende gedrag vandaan komt!
Ik beveel dit stripboek dan ook niet alleen bij jongeren, maar ook bij ouders aan, als een soort gids hoe je een tiener het beste kan opvoeden en vooral steunen in die heftige periode van zijn of haar leven!
Mark Mieras & Jan Bart Dieperink - Heftige hersens! 10+
Re: Mark Mieras & Jan Bart Dieperink - Heftige hersens! 10+
Zou degene die het geschreven heeft, het goed vinden dat het op onze website geplaatst wordt cdmjb?
(Heb je dan eventueel ook een naam die ik onder de recensie kan zetten.)
Dan lezen waarschijnlijk meer mensen die leuke recensie.
Dettie
(Heb je dan eventueel ook een naam die ik onder de recensie kan zetten.)
Dan lezen waarschijnlijk meer mensen die leuke recensie.
Dettie
Hai Dettie,
Sorry, ik kan geen naam achterhalen. De recensie stond in vakblad Stripschrift ondertekend met MD. Er stond ook een hele leuke op de site van Koffietijd, geschreven door Carlene
Meertens. Dit is een openbare publiekssite dus ik neem aan dat dat probleemloos gedeeld mag op LEESTAFEL. http://www.koffietijd.nl/blog-carlene-h ... -hersenen/
Sorry, ik kan geen naam achterhalen. De recensie stond in vakblad Stripschrift ondertekend met MD. Er stond ook een hele leuke op de site van Koffietijd, geschreven door Carlene
Meertens. Dit is een openbare publiekssite dus ik neem aan dat dat probleemloos gedeeld mag op LEESTAFEL. http://www.koffietijd.nl/blog-carlene-h ... -hersenen/
Hoi cdmjb
Helaas alle tekst die ergens geplaatst wordt valt onder copyright.
Je mag alleen citeren uit een tekst en die citaten mogen dan weer niet langer zijn dan drie regels.
Als je een (deel van) een tekst over wilt nemen dan moet je daar toestemming voor vragen. Soms erg lastig al die regeltjes...
Vooral als je heel enthousiast over iets bent.
Dettie
Helaas alle tekst die ergens geplaatst wordt valt onder copyright.
Je mag alleen citeren uit een tekst en die citaten mogen dan weer niet langer zijn dan drie regels.
Als je een (deel van) een tekst over wilt nemen dan moet je daar toestemming voor vragen. Soms erg lastig al die regeltjes...
Vooral als je heel enthousiast over iets bent.
Dettie