Marcellus Emants - Een nagelaten bekentenis (samenleesboek augustus 2007)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Grada

Bericht door Grada »

Marjo, mooi verslag heb je gemaakt. Inderdaad ook enthousiast zitten 'ja' knikken van mijn kant. :D

ik heb ook heel duidelijk gelezen dat de man gestoord is. Ik denk dat hij absoluut niet verwend is, maar juist verwaarloosd. Zijn ouders hebben hem behalve de verkeerde genen ook totaal geen leiding gegeven. Hij weet niet anders dan te doen wat hij doet. Waarom kan hij niet veranderen? Hij heeft dat niet geleerd, en hij is 'veilig' als hij volhardt.

Zo lees ik het ook inderdaad. Termeer had een depressieve persoonlijkheidsstoornis.
Maar ik denk zeker dat dat een inzicht is met de ogen van nu.

De man was zwaar verwaarloosd door zijn ouders. En dat kwam nog eens bovenop de last van de verkeerde genen van vele generaties voor hem. Hij kon onmogelijk bij zijn eigen natuur en daadkracht komen, want die waren eenvoudig niet tot ontwikkeling gekomen.
Het was hem - ondanks dat hij wilde en pogingen deed - onmogelijk om aan die kwelling te ontsnappen. Hij moest wel gek worden en tot een wanhoopsdaad in een razende uitbarsting komen.

Ik versta onder maatschappijkritisch het aan de kaak stellen van de mensonterende toestanden waarin de uitgebuite arbeiders moesten leven.

Ik versta onder maatschappijkritiek ál datgene wat kritiek inhoudt op de samenleving. Dus ook de klassenstrijd en opkomen voor de verworpenen der aarde, maar daarnaast kun je ook kritiek hebben op andere aspecten van de maatschappij, bijvoorbeeld het gevestigde geloof of de burgermoraal.

Iets wat andere naturalisten wel deden.

Dat klopt.
Maar Emants deed dat inderdaad niet. Die had op een andere manier kritiek op de wereld om zich heen. Hij had vooral kritiek op de benauwende opvattingen van de burgerij, waar je als gevoelige natuur niet in kunt overleven. Dat is waar hij zijn maatschappijkritische pijlen op richtte.
Dat is ook precies zoals ik het boek gelezen heb en ik vind dat hij die kritiek magnifiek verwoord heeft.

Ik denk niet dat Emants bedoelde dat Termeer psychiatrische hulp nodig had om te kunnen genezen. Dat hij daar kritisch op is. Daar had hij denk ik niet zo'n oog voor. Die was ook nog nauwelijks ontwikkeld in zijn tijd.
Maar wel had hij oog voor de benauwdheid van de bekrompen burgerij, die zelfgenoegzaam is en zich wentelt in zijn eigen 'voortreffelijkheid'. (Zoals Termeers vrouw Anna, de dominee, de zwager enzovoort.)
Dat hij het aan de kaak wil stellen dat mensen voor anderen willen uitmaken dat ze 'normaal' moeten zijn. Maar wat is 'normaal'?

Of hij de lezers heeft willen aansporen om hun kinderen meer liefdevol op te voeden, weet ik niet.
Het zou best kunnen dat hij vindt dat sommige mensen - zoals de ouders van Willem Termeer - beter geen kinderen konden krijgen. Af en toe meende ik ook wel zoiets te lezen...

Maar uiteindelijk denk ik toch dat hij vooral heeft willen zeggen, dat mensen niet zo in hun eigen voortreffelijkheid vast moeten komen zitten en dan geen oog meer hebben voor andere mensen en hún opvatting van wat 'normaal' is.

Frederik van Eeden had wel weer oog voor de 'psychische kant'.
Hij laat in Van de koele meren des doods zijn hoofdpersoon Hedwig ook tenonder gaan aan genen, sexuele neigingen, omstandigheden, erfelijkheid, opvoeding én de burgerlijke omgeving waarin ze verkeert. Die probeert haar 'normaal' te laten zijn...
Maar hij laat haar op het einde wel genezen!!!!!!!
Door de begeleiding die ze uiteindelijk krijgt.
Foei toch, Van Eeden. Dat hoort niet als naturalistische schrijver! :lol:
Maar ja, de man was dan ook zelf psychiater. :)

Naturalisten heb je dus ook in soorten en maten en ik vind het erg leuk en interessant om te lezen hoe ze van elkaar verschillen en hoe ze overeenkomen. De 'afwijkenden' vind ik dan het boeiendste, moet ik toegeven. Zoals Emants in dit boek.

:) Ariadne
[b][size=92][color=limegreen]'Do you think it's a whoozle?'[/size][/color][/b]
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Nou ik heb geprobeerd nog een keer verder te lezen maar mijn hoofd staat er momenteel niet naar. Misschien staat het me wel tegen door wat Marjo in haar verslag schrijft....
Bij dit boek heb ik me steeds voor ogen moeten houden dat het eind negentiende eeuw geschreven is, in een tijd dat men nog nooit van thrillers gehoord had!
De stijl en de taal is nauwelijks gedateerd, dus zou je me verteld hebben dat het geschreven is door een schrijver is die als Thomas Rosenboom op een wat archaïsche manier een thriller heeft geschreven in de traditie van Nicci French, ik zou het zo geloofd hebben.

Ik lees niet graag thrillers en ook Nicci French niet. (wel Rosenboom)
Ik vind de schrijfstijl wel mooi maar het verhaal benauwd me.

Ook ben ik het niet helemaal eens met omdat diegene zo opgegroeid is, is dit het gevolg. Een product van zijn omgeving.
Daar is diegene zelf ook nog bij en kan ook zélf zorgen dat zaken anders worden met juist als voorbeeld die ouders, die omgeving, zo dus niet!
Hij kan ook denken, ik doe en wil het anders! Dat is wat me enorm stoort in het verhaal. Schop onder je kont moet je hebben denk ik dan.
Maar ja, dat is ook een emotie wat dit boek oproept.

Met maatschappijkritisch heb ik een beetje moeite. Ik vind die dan wel in een erg verkapte vorm weergegeven.
In mijn ogen gaat dit boek over één persoon waar alles om draait. Vermeer! Die door zijn eigen achtergrond zo geworden is.
Maatschappijkritisch gaat in mijn ogen verder. Dat draait niet om één persoon zoals in dit boek. Maar om bepaalde leefsituaties van bijv. de arbeiders, onderdrukking door geloof, onderdrukking door politieke ideeën. Maatschappijkritisch zijn beslaat een breder veld.

Natuurlijk moet ik het verhaal in die tijd plaatsen. En er zal weinig bekend zijn geweest over het gevoelsleven zoals nu wél bekend is.
Maar... Vermeer had het in feite nog goed. Hij behoort niet tot arbeidersklasse die moesten sappelen voor hun leven, waar kinderen zeker geen liefdevolle opvang kregen. Vermeer depressief? Misschien... maar ik heb mijn twijfels.

Dit is dus hoe het boek op mij overkomt zonder rekening te houden met de kenmerken van het naturalisme. Gewoon puur als verhaal dus.
(Het is het samenleesboek en niet iedereen volgt de cursus vandaar dat ik het even terugvoer naar het verhaal op zichzelf.)

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Wat mij voortdurend opvalt is hoe je in een boek 'kruipt' Bernadet!
Je vat alles veel persoonlijker op dan ik dat doe! Dan kan ik me best voorstellen dat je er moeite mee hebt, en dat je graag een schop zou willen uitdelen.
Ik denk dat het niet zou helpen, het is zijn natuur, hij kan daar niet tegenin gaan, de vraag is zelfs of therapie, zoals die nu gegeven zou kunnen worden zou helpen. Immers: de eerste levenslessen (vier jaar?) zijn bepalend voor hoe een mens is. Niet dat Emants dat wist natuurlijk..
tiba

Bericht door tiba »

Ik lees elke avond nog even in dit boek.
Maar omdat ik de laatste tijd veel te laat ga slapen, is dat slechts een tiental minuutjes of een kwartiertje.
Ik heb tot nu mijn best gedaan de negatieve ingesteldheid te slikken en proberen te begrijpen.
Maar ja, nu zou ik er ook een schop in geven, ben nu aan zijn huwelijk en het kind dat hij heeft, het "wurm" (een dochtertje) heeft gelukkig maar 1,5 jaar geleefd... Wat een negatieve ingesteldheid...
Ben me nu aan het beraden of ik wel verder lees. Er zijn leukere dingen om te lezen voor het in slaap vallen, en de stapel te lezen boeken groot.

Tiba.
Marjo

Bericht door Marjo »

Jij hebt of krijgt niets met de taal Tiba?
Naar aanleiding van de oude man en de zee zei iemand dat het voor hem niets uitmaakte waar een boek over ging, maar dat juist de stijl, de taal hem al of niet iets deed. Nu vond hij toevallig ook het thema van Hemingway wel aardig, maar het kon ook bij wijze van spreke over wc-papier gaan, als Hemingway het schreef.
Ik vind dit te ver gaan, maar bij Emants speelt het wel een beetje mee, voor mij toch, dat ik zijn stijl erg mooi vind. Van een andere schrijver zou ik het verhaal misschien ook niet accepteren. Weet het niet.
Grada

Bericht door Grada »

Zo is het precies, Marjo, in elk geval toch ook voor mij.
Als een boek in een geweldige stijl geschreven is, dan word ik daar ook door meegesleept.
Ook al is het thema dan misschien zwaar of negatief: de taal is dan de motor. Zo ging het me bij dit boek ook. :D

Andersom werkt het trouwens ook: al gaat een boek over de meest interessante en 'levenslustige' (;)) kwesties, als de taal hort en stoot en voortstrompelt als een kreupele hond, haak ik af.
Punt erachter. Over en uit!

tiba, begin gewoon in een ander boek, meid!
Laat Willem Termeer zichzelf maar (niet) redden.... ;)

:) Ariadne
librije
Contacteer:

Bericht door librije »

Ariadne:
Als een boek in een geweldige stijl geschreven is, dan word ik daar ook door meegesleept.

Marjo:
maar bij Emants speelt het wel een beetje mee, voor mij toch, dat ik zijn stijl erg mooi vind.

Ik vermoed, dat het Ariadne het ook zo bedoelt, maar dat Marjo het beter uitdrukt: een bepaalde stijl IS niet geweldig, maar iemand vindt die stijl geweldig.

En dan klopt het als een bus: ook ik kan meegesleept worden door een bepaalde stijl, maar dat kan heel goed een andere zijn dan die van dit boek. Die vond ik dus niet zo geweldig.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ach vinden of is mooi. Het boek is mooi geschreven dat is waar. (vind ik) Dat maakte ook dat ik eigenlijk wel door wilde lezen maar ik werd zo boos op die man. Daar hadden marjo en ik het gisteren nog over.
Het is net hoe je het leest. Ik kruip in het verhaal, sta ernaast en ben erbij, Marjo ziet het meer van een afstand.
Zij vindt een boek zo en zo en ik voel het meer als het boek is zo en zo omdat ik er in kruip.
Ik zeg dan weer de stijl is mooi, de ander zegt weer de stijl vind ik mooi. En eigenlijk vinden we dus alletwee de stijl mooi of we het issen of vinden :D

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 27 aug 2007, 20:17, 2 keer totaal gewijzigd.
tiba

Bericht door tiba »

Ik kan ook echt genieten van de stijl van een boek.
Bij dit boek heb ik dat niet zo.
Ik vind het wel goed geschreven, maar ik word er niet door meegesleept.
Dus goed, maar niet geweldig!

Tiba.
Grada

Bericht door Grada »

Dettie schreef:Ach vinden of is mooi.
Het boek is mooi geschreven dat is waar. (vind ik) Dat maakte ook dat ik eigenlijk wel door wilde lezen maar ik werd zo boos op die man. Daar hadden marjo en ik het gisteren nog over.
Het is net hoe je het leest. Ik kruip in het verhaal, sta ernaast en ben erbij, Marjo ziet het meer van een afstand.
Zij vindt een boek zo en zo en ik voel het meer als het boek is zo en zo omdat ik er in kruip.
Ik zeg dan weer de stijl is mooi, de ander zegt weer de stijl vind ik mooi. En eigenlijk vinden we dus alletwee de stijl mooi of we het issen of vinden :D

Dettie

Wat leuk dat jullie het er nog over gehad hebben op het strand!
Toch jammer dat ik het heb laten lopen.... :(
Anders had ik ook nog wel willen meedoen in het vinden en issen! ;)

:D

Ariadne
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Er kwamen meer erg leuke onderwerpen ter sprake, ik zal wel een apart item openen erover bij diversen.

Dettie
Roel

Bericht door Roel »

Ben helaas niet toe gekomen om Emant in augustus nog te lezen.
Ik verheug me erop nu de donkere dagen weer in aantocht zijn.
Wat ik me nog herinner is dat ik me heel erg betrokken voelde bij de bekentenis van Emants. Al kon ik toen nog niet zeggen hoe de persoon Termeer geplaatst moest worden.
Maar u hoort nog van mij.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ben benieuwd Roel wat jij er over te zeggen hebt.

Dettie
Plaats reactie