Thema april/mei/juni/juli/augustus 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Marjo

Re: Thema april 2017 - Leestafel let op de kleintjes 1 (kleine uitgeverijen)

Bericht door Marjo »

Is happiness niet zoals ik het nu schrijf?
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ja je hebt helemaal gelijk Marjo, ik heb het veranderd.

Dettie
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Bink
Nathalie Kokke

Bink Santillian vecht sinds jaar en dag tegen de demonen in zijn hoofd. Zijn heil zoekt hij in drank en drugs, zodat hij zijn verleden en de harde realiteit van het zwerversbestaan kan vergeten.

De straten van Los Angeles zijn gevaarlijk terrein voor iemand van wie de geestelijke gezondheid achteruit gaat. Na het maken van enkele foute beslissingen besluit Binks oude klasgenoot, Hugh Shepard, hem een kans op een beter leven te geven: een leven zonder verdovende middelen.

Echter, als je zo vaak in de steek bent gelaten, kun je dan wel iemand zomaar vertrouwen? Als drank en drugs de enige middelen lijken te zijn die de demonen buiten kunnen sluiten, zou je ze dan wel uit je leven willen bannen? En waarom zou een goed geschoolde man überhaupt een junk in huis willen nemen?

Bink is een verhaal over de mentale strijd tegen psychische stoornissen. Neem een kijkje in het hoofd van een dakloze junk en zie wat hem tot de man van vandaag heeft gemaakt.

Nathalie Kokke (1986) is illustratrice, met een grote interesse in psychologie, in het bijzonder geestesziekten. Zij debuteert met de roman “Bink”, waarin zij de lezer meeneemt in een wereld waar men liever over zwijgt, dan praat.

Wil je alvast een voorproefje? Hier kun je de eerste twee hoofdstukken lezen.

ISBN 9789491300325 | Paperback | 382 pagina's | Celtica Publishing | december 2014
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

Een zwerver is een mens die onderweg thuis is.

Henry Miller
Amerikaans schrijver 1891-1980

(beetje flauw citaat maar kon niets beters vinden)
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Lysistrata
Aristofanes

De oorlog tussen Athene en Sparta duurt maar voort en de ene ramp volgt op de andere. De vrouwen van beide staten besluiten, oorlogsmoe als ze zijn, de mannen ertoe te pressen vrede te sluiten door middel van een seksuele staking en bezetting van de Akropolis. Onder de komische vernislaag schetst Aristofanes het lijden van de burgers, met name van de vrouwen: zij verliezen hun kinderen, hun echtgenoten en daardoor inkomen en veiligheid. Hij beschrijft de corruptie en stupiditeit van politici en de sociale onrust, die daar het gevolg van is.
Daartegenover staat het ideale beeld van de vrede: huiselijk geluk, feesten, mooie vrouwen, eten en drinken en goede contacten met de buurvolkeren.

Recensie

Tijdens de oorlog tussen Athene en Sparta (431-404 v. Chr.) schreef de Athener Aristofanes tal van komedies, waarvan er elf bewaard zijn gebleven. Zijn stukken kenmerken zich door cabareteske humor: zij bevatten veel politieke toespelingen, veel woordgrapjes, denigrerende opmerkingen over minderheden en dubbelzinnige uitspraken. Dat laatste, grapjes met seksuele lading, vinden we vooral in één van de bekendste komedies van Aristofanes, de 'Lysistrata', opgevoerd voor het eerst in 411 v. Chr. De titel is afkomstig van de naam van de hoofdpersoon, een Atheense vrouw, die door een huwelijksstaking van de vrouwen wil bereiken dat de mannen de oorlog opgeven.

Het zal duidelijk zijn dat een dergelijk op de actualiteit geënt stuk moeilijk te vertalen is. De Leeuwardense classicus Gerard Janssen maakte een vertaling waarin letterlijkheid voorop staat, maar waarin veel grappige uitspraken een eigentijdse pendant hebben gekregen. Een vondst is het de Dorisch sprekende personages Fries te laten gebruiken. Het eenvoudig uitgegeven boekje bevat enkele verklarende noten en een erg kort uitgevallen nawoord. Vrij kleine druk. Een eerdere vertaling verscheen (samen met 2 andere stukken) als 'Vrouwenstaking'.
(Biblion recensie, Dr. Rudi van der Paardt.)

ISBN 9789080447547 | Paperback | 71 pagina's | Uitgeverij Charoneia | januari 2011
Vertaald door Gerard Janssen
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

Het leven is een farce, en wie het meeste gelachen heeft, heeft het beste geleefd.

Aristofanes (446 v.Chr. – 386 v.Chr.)
Grieks dichter en toneelschrijver
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Boze vrouwen/vluchtende mannen
Heikelien van der Aa en Francisco Gevers

Boze Vrouwen/vluchtende mannen gaat over een goed bewaard geheim. Dat is dat vrouwen niet zwak, ondergeschikt of minderwaardig zijn. En mannen niet sterk, agressief en dominant. Tenminste, binnenshuis. Want daar draait het om gevoel en communicatie. En dan floreert de vrouw.
Het hoogtepunt uit haar oeuvre is boosheid. De man weet daar maar één ding tegenover te stellen: de vlucht. Leer de karakteristieken kennen van de 10 types boze vrouwen en de 10 types vluchtende mannen die er zijn. Lees hoe ze met werk, familie en vrienden omgaan en hoe het is om seks met ze te hebben. Met fraaie illustraties van 20 verschillende kunstenaars en handige sterrenwaardering aan het slot van elk hoofdstuk.

ISBN 9789081811309 | Paperback | 148 pagina's | Uitgeverij December |oktober 2011
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

Man en vrouw kunnen elkaar niet beter leren kennen dan wanneer zij samen kamperen in een klein tentje in de regen.

Wim Kan
Nederlands cabaretier
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Het Nietste Nergens
Marijke Mosterman

Ella ontsnapt uit het Gemeentelijk Opvanghuis voor Onopvoedbare Rotkinderen. Aan de oever van de Vlere ontmoet ze de fantasierijke Oeds met zijn geheimzinnige jas. Al snel ontdekken ze dat ze allebei op zoek zijn naar een en dezelfde vrouw, die met behulp van magie ellende en ongeluk in hun leven heeft gezaaid. Ze roepen de hulp in van de slimme Adje, die maar wat graag eventjes verlost is van zijn overbezorgde moeder. Met z’n drieën gaan ze op avontuur. Op zoek naar de geheimzinnige vrouw, de enige die hen van de vloeken kan verlossen, komen ze terecht in het magische Vlorië. Daar maken ze de merkwaardigste dingen mee. En alleen hun fantasie kan hen redden.

Recensie
Ella ontsnapt uit het vreselijke weeshuis GOOR (Gemeentelijk Opvanghuis voor Onopvoedbare Rotkinderen) en ontmoet Oeds, die een permanent blauw oog heeft. Ze ontdekken dat dezelfde vrouw zowel de vloek over GOOR als Oeds’ oog heeft afgeroepen. Met hulp van slimme Adje en de alles kunnende jas van Oeds, gaan ze naar haar op zoek. Fantasieverhaal waarin met magie alles mogelijk is. Redelijk vlot verhaal, echter van wisselend niveau. De manier van vertellen is eenvoudig, het woordgebruik is moeilijker door woordgrapjes als 'gadeslager' en gezegdes als 'spitsroeden lopen', agitatie en verwijzingen naar problemen in de wereld: machtswellust, klimaatsverandering. Een groot deel van het verhaal bestaat uit magische verhalen (cursief gedrukt), die de drie moeten vertellen en de gedichten van Oeds. De enige illustraties zijn de 'notieblaadjes' met variërende onderwerpen aan het eind van elk hoofdstuk. Vrij klein lettertype. Bijzonder magisch verhaal voor een beperkte lezersgroep. Vanaf ca. 9 jaar.
Didi Klijnsma-de Boer

ISBN 9789089548238 | Paperback | 157 pagina's | Uitgeverij Elikser | november 2015
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

Dat we nergens vandaan komen en nergens naartoe gaan geeft ons geenszins het recht te denken dat we niet onderweg zijn. Integendeel!

Urbain Alpain
Vlaamse dichter, toneelschrijver en -regisseur.
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik had me al afgevraagd waar die 1 voor stond. Ha..zoveel uitgeverijtjes...
berdine

Bericht door berdine »

En jij maar denken dat we daar geen maand mee zouden kunnen vullen!
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik had inderdaad geen idee!!!
Renate

Bericht door Renate »

Het nadeel is dat er van de interessante boeken uit dit thema nauwelijks iets in de bibliotheek te vinden is. Het enige dat ik heb gevonden was De Unieke Mier en dat was het dan wel.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ja Renate, dat is zo. Daarom krijgen de kleine uitgeverijen nu ook eens de aandacht, omdat ze (en hun boeken) te weinig opgemerkt worden.

Dettie
Renate

Bericht door Renate »

Op zich natuurlijk leuk, maar ik laat me toch ook door de stukjes vaak naar boeken leiden en als ik het bewuste boek dan niet in de bibliotheek kan vinden, is dat toch wel weer een teleurstelling voor mij.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Verdun 1916
Jules Romains

In 2016 is het 100 jaar geleden dat in en rond de Franse stad Verdun gedurende 8 maanden de meest spraakmakende loopgravenoorlog uit de geschiedenis werd gevoerd.

Met de schaars overgeleverde filmbeelden en vele beschrijvingen van deze slag kan nauwelijks recht gedaan worden aan de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog waarbij aan Franse en Duitse zijde circa 300.000 soldaten het leven lieten. Tijdgenoot en schrijver Jules Romains ((1885-1972) schreef met Verdun een monumentaal boek over deze roemruchte slag.

In Verdun komen alle facetten van de slag aan bod gezien vanuit het oogpunt van de verschillende participanten, maar vooral in de beleving van de Franse soldaten aan het front.

Met Verdun verschijnen in de Maand van de Geschiedenis twee belangrijke werken van de Franse schrijver Jules Romains voor het eerst in het Nederlands.

Recensie
Het gedachtegoed van Jules Romains (1885-1972; dichter, essayist, romancier, dramaturg) is dat van het unanimisme, de groepsgeest als leidraad. Met name in de 27-delige romancyclus 'Les hommes de bonne volonté', die het roerige tijdperk 1908-1933 bestrijkt, wordt zijn humanistisch engagement, bebakend door twee personages, realist Jerphanion en dromer Jallez, in velerlei getuigenissen uitgewerkt. Zo ook in deze delen 15 en 16, dat van frontlinie tot het diepe achterland en van boven- tot onderlaag tussen herfst 1915 en 9 april 1916 de feiten en belevingen van de Slag om Verdun in hun verwarrende samenhang belicht.

Hoe de blik zich kan versmallen tot de opdracht 'zoveel mogelijk mensen aan de overkant te doden' tegenover de drang zich af te keren van 'handelingen die absoluut geen steun vinden in de menselijke natuur'. Een verstrekkende sociografie die een krachtig historisch fresco en een waardige herdenking van de talloze slachtoffers biedt. Een voorwoord over leven en werk van Romains door vertaler Minne de Boer en een bibliografie completeren de uitgave.
Menno Gnodde

ISBN 9789491830044 | Paperback | 660 pagina's | Uitgeverij Epimetheus | april 2016
-
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

Er is nog nooit een goede oorlog of een slechte vrede geweest.

Benjamin Franklin
Amerikaans staatsman en fysicus 1706-1790
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

20 verhalen
Jules Romains

Hjalmar Söderberg (Stockholm 1869 – Kopenhagen 1941) wordt tot de grote Zweedse schrijvers gerekend. Zijn werk omvat romans en verhalen, toneel, lyriek, essays en journalistiek en wordt nog altijd herdrukt en veel gelezen. De romans Dokter Glas en Het ernstige spel zijn recent nog in het Nederlands verschenen. Evenals Söderbergs toneelstuk Gertrud zijn beide romans diverse keren verfilmd.

Met het boek Twintig verhalen is Söderbergs verhalenbundel Historietter (1898) nu voor het eerst compleet in een Nederlandse vertaling verschenen. De verhalen getuigen van een mild ironische en melancholieke levensvisie en laten zien dat Söderberg terecht als een groot stilist wordt beschouwd.

"Söderbergs romans Dokter Glas en Het ernstige spel zijn in mijn vertaling verschenen bij Uitgeverij De Wereldbibliotheek. Beide romans zijn goed verkocht, maar helaas wilde men niet investeren in een verhalenbundel. Toen heb ikzelf een mooi bibliofiel uitgaafje van één verhaal gemaakt: De pentekening, vertaling Henri Wijsbek. Maar het is altijd een hartewens van me geweest om méér korte verhalen van Söderberg te vertalen/publiceren. Dat is nu gelukt.

Twintig verhalen is digitaal gedrukt op Biotop papier en ingenaaid en gebrocheerd. De oplage is 200 ex. Ik heb zelf de omslagillustratie gemaakt en de boekverzorging gedaan."
Bertie van der Meij
Uitgeefster Falstaff & Fakir

ISBN 9789082607406 | 90 pagina's | Falstaff & Fakir| 10 november 2016
Vertaald uit het Zweeds door Bertie van der Meij en Henri Wijsbek.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

Een verhalenbundel is een roman waaruit de vervelende stukken zijn weggelaten.

Bob den Uyl
Nederlands schrijver, vooral van korte verhalen, en jazztrompettist.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ik heb het boekje 20 verhalen in huis, het is inderdaad erg mooi uitgevoerd, binnenkort het ook eens lezen natuurlijk.

Dettie
Renate

Bericht door Renate »

Goh, een citaat van Bob den Uyl, een oude vriend van m'n vader, die helaas niet zo oud is geworden. M'n vader heeft natuurlijk z'n biografie, waar hij ook nog wat aan bij heeft gedragen.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: Thema april 2017 - Leestafel let op de kleintjes 1,2 (kleine uitgeverijen)

Bericht door Dettie »

Op de 'Ringdijk' in oorlogstijd
J.C. van Rossen-Iburg

Herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog van Mw. J.C. van Rossen-Iburg, toen 9-14 jaar oud en wonende op adres: Ringdijk 16 te Rotterdam-Schiebroek

Hoe ben ik er toe gekomen om mijn oorlogsherinneringen eerst nu, zeventig jaar na het einde van de tweede wereldoorlog, op te schrijven?
Mijn Amerikaanse kleinzoon, toen acht jaar, kwam enkele jaren geleden bij mij voor een interview, toen ik in de USA was. Voor zijn schoolklas had hij de opdracht gekregen om een van zijn grootouders te vragen naar haar of zijn jeugd en daar een verhaal over te schrijven.
Ik vond het een eer dat hij mij daarvoor had uitgekozen.

Tijdens het gesprek kwam in mijn jeugdjarenverhaal natuurlijk ook de wereldoorlog 1940-1945 ter sprake, dat een groot deel daarvan uitmaakte. Zijn verslag werd heel goed ontvangen in zijn klas en het bleek mij, dat de school erg geïnteresseerd was in mijn oorlogservaringen. Daarop ben ik deze herinneringen gaan opschrijven. In de eerste plaats voor mijn kinderen en kleinkinderen, maar toen ook mijn familie er naar ging vragen en ik de mogelijkheid kreeg hiervan een boek uit te geven, heb ik niet geaarzeld. Het resultaat ligt hier voor u.

Misschien is dit boek vooral voor kinderen van deze tijd een aanwijzing, dat niet alles altijd vanzelfsprekend is en dat de toekomst, net als toen voor mij, heel anders kan verlopen. Mijn rustige leventje in een hecht, evenwichtig en liefdevol gezin werd abrupt veranderd in een soms heel angstig bestaan. Ik realiseer mij nu wel dat ik van die tijd veel heb geleerd en ik er in mijn hele verdere leven ook voordeel van heb gehad.

ISBN 9789077219720 | Paperback | 93 pagina's | FortMedia Uitgeverij | april 2015
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Citaat van de dag

In oorlogstijd denkt men na over een beter leven, in vredestijd over een gemakkelijker.

Thornton Wilder
Amerikaans schrijver van romans en toneelstukken
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Nachtboek van een kerkuil
Bas van Gelder

In de Tweede Wereldoorlog was Bas van Gelder predikant in het Friese Jorwert. Zijn ervaringen daar legde hij vast in een serie dagboeken. Boeiend beschreef hij onder meer het dagelijkse dorpsleven, familiegebeurtenissen, het groeiende verzet tegen de Duitsers, zijn onderduikperiode in de dorpskerk en tot slot zijn opsluiting in de Leeuwarder gevangenis. Na de oorlog gaf hij die aantekeningen over zijn jaren in Jorwert (in het boek Lytsewier genoemd) zelf uit als 'Nachtboek van een Kerkuil'. Een bijzonder oorlogsdocument, dat in alle opzichten deze herdruk verdient! Hieronder de tekst die Van Gelder zijn 'Nachtboek' tóen meegaf.

"In de oorlogsjaren was ik als jong predikant werkzaam in Lytsewier. Ik heb in die jaren vaak aantekeningen gemaakt over de gebeurtenissen in ons dorp en in de grote wereld daar buiten. Die notities heb ik in dit 'Nachtboek' verwerkt, maar zodanig, dat ik mijn vergissingen, valse hoop, kinderachtige vrees en domme verwachtingen van destijds ongewijzigd heb overgenomen. De gevoelens en meningen van toen, ook al waren ze fout, dat is, wat ik in dit boek heb willen vastleggen. Het heeft de vorm van een dagboek, maar ik heb het 'Nachtboek' genoemd, omdat het grotendeels in de nachtelijke uren is geschreven en omdat er nogal wat van de nachtzijde van het destijdse leven in zit. Een dominee wordt wel een 'kerkrat' genoemd, maar voor die eretitel achtte ik mezelf net niet arm en schadelijk genoeg. Ik had echter wel in eenzame nachten vaak het kostelijke gezelschap van een oeoeiet oeoeiet roepend uilenpaar en hun krassende jonkies - vlak bij in de eeuwenoude toren, die mij tot schuilplaats diende - die gezamenlijk mij vermaakten of wakker hielden. Vandaar de titel van dit boek.

Op de achtergrond van alle feiten en ficties in dit verhaal, staat steeds de oorlog; eerst vaag en ver weg, geleidelijk scherper en meer in de buurt en ten slotte soms benauwend en gevaarlijk dichtbij. Als sommige lezers af en toe enig plezier zouden beleven aan dit relaas over ons dorp en ons gezin, dat ik met groeiende voldoening heb mogen schrijven, dan is alle moeite van meer dan een jaar werk, ruimschoots beloond."

ISBN 9789033004513 | Paperback | 504 pagina's | Friese Pers Boekerij/Uitgeverij Noorboek| juni 2014
Plaats reactie