Moet je weer vooraan beginnen?? Enne..het is een thriller Bernadet!!!!
ja ik moet weer vooraan beginnen maar dat is geen straf, ik weet nog dat ik het erg mooi geschreven vond.
Ik weet alleen nog dat er iemand van het dak gevallen was en dat het leek op een ongeluk maar dat toch niet was. Diegene was omgebracht. Er volgden allerlei aanwijzingen waarom het geen gewone val kon zijn geweest. Verder weet ik het niet meer.
Ik vond zo leuk dat Hendrick Avercamp genoemd wordt in Winters van weleer. Deed me gelijk denken aan'het boek "De stomme van Kampen" waarin Avercamp leert te schilderen.
Bijna vierkant boek uit een vierdelige serie*, die de seizoenen van het vroegere boerenbestaan in het begin van de 20e eeuw volgen. Het paard staat hierbij centraal.
In dit deel komen zaken die in de winter verricht werden aan de orde. Het belangrijkste zijn de uitstekende tekeningen, bijna allemaal van of met werkpaarden, natuurgetrouw en gedetailleerd; de gebruikte kleuren zijn voornamelijk okers en bruine tinten. De korte, bondige tekstblokjes bij de nostalgische illustraties zijn gedrukt in een kleine cursieve letter en verschaffen 'to the point' informatie.
Het boerenleven op het platteland in de winter wordt bijna idyllisch tentoongespreid. Als informatiebron voor basis- en voortgezet onderwijs inzetbaar waarbij het echter de vraag is of de gehanteerde combinatie van woord en beeld de hedendaagse jeugd aanspreekt. De oudere generatie zal vele dingen van vroeger herkennen en zich derhalve geëngageerd voelen. Juist bij deze groep mensen zal deze uitgave een warm plekje verdienen; wellicht kunnen zij het voorlezen aan hun kleinkinderen. Vanaf ca. 12 jaar. .
Bron: Biblion
Uitgever Kok ISBN 9043509736 Bindwijze Harde kaft Verschijningsdatum september 2004 Aantal pagina's 48 blz.
Iedereen wil wel eens weg. Gewoon even weg. Zo ook Kever, een jongen van zestien die net van school is gestuurd. Op een frisse vrijdag reist hij naar zijn oom in een dorp ver weg, waar de lucht koud is en de mensen warm.
Kever wordt met open armen ontvangen in Sneeuwdorp, er gaat een wereld voor hem open. Zelfs de meisjes vinden hem leuk, zeker in vergelijking met Mia, die zo nodig moet zoenen met andere jongens. Als hij na het weekend terug moet gaan, en hij per ongeluk de laatste trein mist, wordt hij door een zware sneeuwstorm overvallen. Die barre omstandigheden dwingen Kever over zijn toekomst na te denken. De wereld mag een schudbol zijn, maar hoe de vlokjes uiteindelijk neerdwarrelen is ook aan hem.
Niels 't Hooft, een schrijver met zijn hoofd in de wolken, voeten aan de grond, schetst met vaart en verbeelding de volwassenwording van een jongen, die het heus zo kwaad niet bedoelt.
ISBN 9021467356 Ingenaaid, 222 pagina's Verschenen: april 2005 Em. Querido's Uitgeverij BV
De grond is wit, de nevel wit,
De wolken, waar nog sneeuw in zit,
Zijn wit, dat zacht vergrijzelt.
Het fijngetakt geboomte zit
Met witten rijp beijzeld.
Jacqueline E van der Waals
winterstilte (fragm.),
Uit: Ons poëtisch Nederland
zal ik eens wat vertellen... Sneeuwdorp is voor volwassenen! Het is een literaire novelle. Ik heb ook een paar keer gekeken of dat wel klopte maar meerdere sites hadden het onder boeken voor volwassenen staan.
Tante kou lijkt me geweldig! Ik viel er onmiddellijk voor tenminste toen ik de beschrijving las.
Tante Kou is de rare tante van Robin; ze woont in IJsland. Ze kan niet tegen de warmte en wil alleen maar kou om zich heen, ze is een echt ijstante. Ze schrijven veel brieven naar elkaar die Robin laat voorlezen door de postbode Rudi. Voor zijn verjaardag nodigt Robin zijn tante uit en dan ontmoeten tante Kou en postbode Rudi elkaar; het is liefde op het eerste gezicht.
Prachtig verhaal, qua tekst en illustraties, vol kou, ijs, griep en liefde. De vrolijke, warme illustraties passen goed bij de tekst en zitten vol grapjes. Het verhaal staat in een duidelijke, schreefloze letter gedrukt en leest makkelijk voor. Oblong formaat. Om voor te lezen en te praten over de winter en de liefde met kinderen vanaf ca. 4 jaar.
Bron:Biblion
Uitgever Eenhoorn, Uitgeverij De ISBN 9058381463 Bindwijze Harde kaft Verschijningsdatum oktober 2002