Gaan jullie nog boeken kopen in de boekenweek?

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

ja Lizzy, dat doe je ieder jaar he in de boekenweek met jouw meiden een boek kopen. Ga je dan weer naar Donner?
Ben benieuwd of het bij dit ene boek blijft!

Bernadet
(die erg blij is met haar platte scherm!)
Roel

Bericht door Roel »

Hallo Bernadet,

Lezen etcetera biedt de wanhopige lezer een uitweg aan het overweldigende aanbod. Ik heb een lezing van Steinz over dit boek vorig jaar meegemaakt. Dat was in de Openbare bib van A'dam. Ik zie bij steekproeven dat ik al aardig op weg ben met lezen, maar dat er nog genoeg overblijft.
Zomerhitte vond ik een leuk boekje. Ik heb het met plezier uitgelezen.
Het boekenweekessay van Van Os heb ik ook nog niet gelezen, maar daar verheug me zeer op.
Nee, dat is de roman van Marai wat we hier besproken hebben. Maar ik heb pas vernomen dat hij maar liefst 24 romans heeft geschreven; als ze die allemaal nog uitbrengen in het nederlands...
Ja, maar ik moet ook nog de vorige van Eco lezen en die ga ik het eerste doen. De meningen over dat boek liepen uiteen van teleurstellend tot meesterwerk.
Vraag maar raak, geen probleem.

groeten, Roel
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik was gisteren bij een literaire avond mnet Rascha Peper, maar heb geen boek gekocht, en ook niets laten signeren. Dat geneer ik me voor, dat doe ik gewoon niet. Zondag ga ik naar Nelleke Noordervliet, en dan koop ik denk ik het boek wel (als het er is??) Heb jij het intussen al Bernadet?
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Nee helaas nog steeds niet, ik heb het besteld bij de uitgever (Waanders) zelf. De bestelling is bevestigd en dat was het tot nu toe.

Mocht ik het voor zondag binnen hebben dan roep ik even.

Ik heb schrijfles gehad van Miep Spee, heel aardige vrouw, zij verkocht ook haar boekjes voor wie het wilde hebben. Ik durfde haar niet te vragen een handtekening te zetten. Stom want de andere leerlingen vonden het geen punt.

Ik stap wel weer op een of andere toneelspeler af als ik de voorstelling erg mooi heb gevonden, gewoon om te bedanken en te zeggen dat ik het erg mooi vond. (als ze daarna in de koffieruimte komen hoor, ga niet de kleedkamer in)

Raar he dat ik dat dan wel doe.

Bernadet
Marjo

Bericht door Marjo »

Doe ik ook niet hoor.
Kijk: als jij mij nou opdracht had gegeven om voor jou ook een boek te kopen en daar een handtekening in te laten zetten dan was het een ander verhaal geweest..maar je hebt het al besteld dus!
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ah dat zou lief geweest zijn.
Je bent wel superliterair bezig Marjo, met Rascha Peper en nu weer Nelleke Noordervliet.

Hoe was het bij Rascha Peper? vertel eens...
kwam Russisch blauw nog voorbij? Heb je nog gevraagd 'Wat was er eerst de titel of het boek'? ;)

Bernadet
Roel

Bericht door Roel »

Ik heb ook wel een paar handtekeningen gevraagd in het verleden. Maar eigenlijk geef ik er totaal niks om. Daarom doe ik het allang niet meer.
tiba

Bericht door tiba »

Handtekeningen zeggen me evnmin iets Roel.

Tiba.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

En... ik heb Wislawa Szymborska binnen Einde en begin.
Mooie uitvoering!

Bernadet
Marjo

Bericht door Marjo »

Alle boeken van Rascha Peper kwamen voorbij, heel even aangestipt zoals Russisch Blauw, of uitgebreid zoals Wie scheep gaat..
Ze baseert al haar boeken op een berichtje dat ze ergens gelezen heeft, al wil het wel eens voorkomen zegt ze, dat het verhaal tenslotte heel anders wordt als wat ze gelezen heeft in dat berichtje (net als bij Moeijaert bedenk ik me nu). Eigenlijk is er niets gezegd over hoe ze haar titels bedenkt of vindt. En ik heb er helemaal geen erg in gehad (als ik al het lef had gehad dit voor een volle zaal te vragen!)
lizzy

Bericht door lizzy »

Net terug van de boekwinkel in ons dorp. Mijn oudste heeft "Ik ben Charlotte Simmons" van Tom Wolfe gekozen. Haar man "Het Juvinales dilemma" van Dan Brown. Zo ook mijn jongste. Mijn andere kind kon niet, dus die komt volgende week. Zelf heb ik "Het complot tegen Amerika" van Philip Roth gekocht.

Ook ben ik even naar de andere boekwinkel op ons dorp gegaan om "Het bezoek van de lijfarts" van Per Olaf Enquist te kopen. Eigenlijk koop ik daar nooit iets want het is ook kantoorboekhandel en de mensen die daar werken zijn geen boekenmensen. Maar ik had gezien dat het boek werd aangeboden voor 5 euro. Dat kon ik niet laten lopen.

Mijn dag is dus weer goed. Ik ga lekker even lezen.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

he leuk lizzy.
Lekker dagje dus

Bernadet
Marjo

Bericht door Marjo »

Nelleke Noordervliet is een ontzettend leuk, gezellig en ontwikkeld mens..krijg je de kans naar een lezing van haar te gaan, doe dat dan!
Bij Rascha Peper werden vragen gesteld, sec beantwoord, en hup de volgende..bij Nelleke Noordervliet ontstond er een discussie, waar ze zelf heel vrij aan mee deed!
Natuurlijk heb ik haar boek gekocht "Altijd roomboter" (er lag een flinke stapel, maar die was op aan het eind!) en er staat zelfs een handtekening in..
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ha leuk Marjo dat je even vertelt hoe het geweest is.
Ze schrijft ook enorm veel over geschiedenis, dus dat ontwikkelde verwachtte ik wel.
Enne... stond die handtekening er al in of moest je erom vragen?

Bernadet
Marjo

Bericht door Marjo »

Het was een kwestie van even aansluiten, en omdat ik samen was met een vriendin die dat deed ging het vanzelf..
Ze doet veel onderzoek voor haar boeken, dat bleek wel!
Roel

Bericht door Roel »

Vorig jaar sprak ik nog met een familielid en die zei dat Rasha Peper nog contact had opgenomen met hem over een bepaald onderwerp. Dit familielid is cultuurhistoricus.
Marjo

Bericht door Marjo »

Ben eens wat specifieker Roel! Over welk onderwerp ging het? Ze vertelde overigens dat ze inderdaad ook onderzoek deed. Toen ze "wie scheep gaat" schreef wilde ze eerst wel zeker weten of het plausibel was dat die eendjes de hele wereld overzworven.
En de ruïne uit "een Spaans hondje" bestaat echt, al is het bouwsel intussen al zover gevorderd dat het onherkenbaar zal zijn. En ligt het niet op de plaats die ze in het boek aangaf.
Ook het echtpaar uit "Ricco's vleugels" bestaat echt, en heeft die collectie schelpen gedoneerd aan een museum..
Zo vertelde iemand die naar een lezing van Annejet van der Zijl geweest was, dat de titel inderdaad vooral vanwege de leuke naam gekozen was, maar dat Van der Zijl het boek niet geschreven zou hebben zonder die man zelf. Hij was toch degene waar alles omdraaide, had ze gezegd.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

En???? Wordt het in 2006 ook nog wat met de boekenweekaankopen?

Bernadet
die blut is dus even moet wachten.
Roel

Bericht door Roel »

Hallo Marjo,

Geloof het of niet, maar ik weet het niet meer. Het is al langer geleden. Ik weet nog wel dat Wim Meulekamp, dat is dus het familielid een van zijn boeken aan haar heeft gegeven.

Misschien vind je het volgende merkwaardig, maar voor mij zijn de wereld van de roman en de werkelijkheid twee gescheiden werelden. Met andere woorden, ik ben zelf niet echt geinteresseerd of de werkelijkheid overeenkomt met de romanwereld. Die feiten zouden mij bij het lezen alleen maar dwars zitten. Ik kan daar niks mee in de romanwereld! Anders is het als er een portret van een schrijver gemaakt wordt, waarbij een directe link met de werkelijkheid wordt gemaakt. Zoals Buch dat vroeger op tv deed, waarbij hij de boeken in contact bracht met de werkelijkheid.
Ik ga daarom niet mee met een boottocht over de grachten van Amsterdam eind deze maart om sporen uit het werkelijk leven van Simon Vestdijk te zoeken. Dat zegt me verder niks. Omdat er op die locaties, behalve dat Vestdijk er verbleven heeft, geen spoortje van aanwezigheid meer terug te vinden is.

groeten,

Roel

Marjo schreef:Ben eens wat specifieker Roel! Over welk onderwerp ging het? Ze vertelde overigens dat ze inderdaad ook onderzoek deed. Toen ze "wie scheep gaat" schreef wilde ze eerst wel zeker weten of het plausibel was dat die eendjes de hele wereld overzworven.
En de ruïne uit "een Spaans hondje" bestaat echt, al is het bouwsel intussen al zover gevorderd dat het onherkenbaar zal zijn. En ligt het niet op de plaats die ze in het boek aangaf.
Ook het echtpaar uit "Ricco's vleugels" bestaat echt, en heeft die collectie schelpen gedoneerd aan een museum..
Zo vertelde iemand die naar een lezing van Annejet van der Zijl geweest was, dat de titel inderdaad vooral vanwege de leuke naam gekozen was, maar dat Van der Zijl het boek niet geschreven zou hebben zonder die man zelf. Hij was toch degene waar alles omdraaide, had ze gezegd.
Roel

Bericht door Roel »

Ik heb gisteren "De misstap van pastoor Mouret" van Zola gekocht. En ben begonnen aan Japin's De grote wereld.

Bernadet schreef:En???? Wordt het in 2006 ook nog wat met de boekenweekaankopen?

Bernadet
die blut is dus even moet wachten.
Marjo

Bericht door Marjo »

Dat van die boottocht begrijp ik, ik doe ook nooit van die wandelingen "in de voetsporen van"..
Anders is het als een boek gaat over een gebouw, een stad of een schilderij. Dat wil ik dat wel zien. Bv dat schilderij van het meisje met de parel, of dat huisje uit Publieke werken. En dit laatste is toch vaak het geval in de boeken van Peper. Ik heb "verfhuid" net gelezen, ook daar zijn het toch bestaande schilderijen/schilders die ze noemt? Niet dat ik er ook maar iets van af weet..
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ja dat zijn bestaande schilderijen, ik heb bij het verslag van Roel over Verfhuid een link geplaatst (klik op de afbeelding)

Bernadet
WilV

Bericht door WilV »

Ja dat zijn bestaande schilderijen, ik heb bij het verslag van Roel over Verfhuid een link geplaatst (klik op de afbeelding)

Wat ERG leuk was om al lezend bij de hand te hebben!!!!

Groetjes
Wil

die als boekenweek aankoop "Ik heb Alzheimer"van Stella Braam heeft,
maar het nog niet in huis heeft.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Toch maar iets besteld.... :?
Een dichtbundel van Joke van Leeuwen-Vier manieren om op iemand te wachten.
Precies 11,50 dus.... boekenweekgeschenk!

Bernadet
WilV

Bericht door WilV »

Leuk Bernadet!!!

Alleen de titel is al mooi,
ben benieuwd.

ik heb als cadeau voor iemand voor 5 euro ook nog "alles is verlicht"van Jonathan Safran Foer gekocht, ik heb het boek nog niet gezien, maar het schijnt nog een mooie uitvoering te zijn ook.

groetjes,
Wil
Plaats reactie